Notice: Undefined offset: -1 in /home/bonyadem/public_html/wp-includes/post-template.php on line 327
دلیل دعا کردن برای سلامتی امام عصر (عج) - مهدویت فارس

دلیل دعا کردن برای سلامتی امام عصر (عج)

درباره‏ی تأثیر دعا، از دو جنبه می‏توان به موضوع نگاه کرد: الف. تأثیر دعا درباره‏ی امام، ب. تأثیر دعا برای دعاکننده.

در نگاه اول، دعا در سلامتی حضرت مؤثر است، زیرا آن حضرت به این سبب که انسان هستند و در همین عالم زندگی می‏کنند، در معرض آفات و بلایا بوده، و دعا می‏تواند در دور کردن بلا و بیماری از وجود آن عزیز مؤثر باشد؛ همان‏گونه که می‏تواند در بهبود بیماری اثر داشته باشد. این با اراده‏ی الهی مبنی بر سلامتی امام، منافاتی ندارد. زیرا اراده‏ی خداوند از طریق اسباب، اِعمال می‏شود و دعا، از مهم‏ترین وسیله‏ها و سبب‏ها برای جریان اراده‏ی الهی در زندگی است. همچنین آنچه که اراده‏ی الهی بر آن تعلّق گرفته، حفظ جان حضرت از مرگ است و این منافاتی با بیماری جسمی حضرت ندارد.

علاوه بر آنکه ائمه‏ی اطهار علیهم‎‌السلام در بهترین حالات خود (مناجات) برای حفظ و سلامت امام زمان (عج) دعا کرده و به ما آموخته‏اند که چگونه برای ایشان دعا کنیم، مثلاً امام رضا (ع) پیوسته به دعا کردن برای امام زمان (عج) با این دعا امر می‏فرمودند: «اللَّهُمَّ ادْفَعْ عَنْ وَلِیِّکَ … وَ أَعِذْهُ مِنْ شَرِّ جَمِیعِ مَا خَلَقْتَ وَ بَرَأْتَ وَ أَنْشَأْتَ وَ صَوَّرْتَ وَ احْفَظْهُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ یَمِینِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ وَ مِنْ فَوْقِهِ وَ مِنْ تَحْتِهِ بِحِفْظِکَ الَّذِی لا یَضِیعُ مَنْ حَفِظْتَهُ[۱]؛ خداوندا! هرگونه بلا را از ساحت ولیّ خود دور گردان … و او را در پناه خود از شرّ تمام آنچه آفریده و ایجاد و انشا و صورتگری فرموده‏ای، محفوظ دار، و او را از پیشِ رو و پشتِ سر و راست و چپ و از بلایای آسمانی و زمینی محفوظ دار، حفظ کردنی که هرکس را آن طور محفوظ گردانی، از بین نرود».

این اعمال قبل از آنکه برای حضرت حجّت (عج) فایده و اثر داشته باشد، برای شخص دعاکننده تأثیر دارد. اگر کسی برای حجّت خدا کاری انجام دهد، ایشان این اعمال را بدون پاسخ نگذاشته؛ بلکه برای سلامت شخص دعاکننده، دعا خواهد کرد.

دعا کردن برای امام، یعنی آن وجود عزیز را بر بسیاری از موجودات و پدیده‏ها مقدّم دانستن و وجود و نقش ایشان را مدّنظر قرار دادن. این موضوع، سبب زیاد شدن محبّت آن عزیز در دل‏ها و جان‏ها می‏گردد. زیرا ذکر محبوب، سبب فراوانی محبّت نسبت به ایشان است.

[۱] صحیفه مهدیه، ص۴۳۴؛ مصباح‌المتهجد، ص۴۰۹

آخرین مطالب

همایش بزرگ مهدی یاوران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) فارس، همزمان با سالروز ولادت با سعادت قطب عالم امکان، حضرت بقیة الله الأعظم، امام زمان

مردم مستعد دین هستند

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان فارس، استاد علیرضا حدائق مدیر بنیاد استان فارس در همایش سراسری مدیران بنیاد استان‌ها که

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *