Notice: Undefined offset: -1 in /home/bonyadem/public_html/wp-includes/post-template.php on line 327
رسالت همه انبیاء، مقدمه‌ای برای حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) بود - مهدویت فارس

رسالت همه انبیاء، مقدمه‌ای برای حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) بود

آیت‌الله فاضل لنکرانی:

رسالت همه انبیاء، مقدمه‌ای برای حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) بود

ایسنا/قم رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: رسالت همه انبیاء الهی، مقدمه‌ای برای حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) بود.

آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین پورسید آقایی رئیس موسسه آینده روشن و هیئت علمی دکترین مهدویت با وی پس از ارائه گزارشی از موضوعات و نحوه همایش بین مللی دکترین مهدویت عنوان کرد: موضوعی که برای همایش امسال انتخاب کرده‌اید، موضوع بسیار مهمی است، یعنی اینکه ما ببینیم انبیاء الهی و ائمه طاهرین(ع)، آن طرح جامعی که ترسیم کرده بودند برای اینکه آرام آرام جامعه بشری منجر به جامعه مهدوی بشود از بدو خلقت الهی چه بوده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: خدای تبارک و تعالی وقتی که حضرت آدم(ع) را خلق کرد این هدف و این نتیجه و این سرانجام مدّنظرش بوده است، در این باره دو آیه بسیار اساسی که سنگ بنای مهدویت است وجود دارد.

وی تصریح کرد: آیه‌ ۱۰۵ سوره مبارکه انبیاء که در فراخوان همایش مهدویت آوردید «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَو» دارای بحث‌های زیادی است و اینکه خدا می‌فرماید ما در زبور این را نوشتیم ولو اینکه من بعد الذکررا به تورات تطبیق می‌کنند ولی بعید نیست که من بعد آنچه که در همه کتاب‌های آسمانی یا در همه دستورات آسمانی، نه فقط در خصوص تورات، یعنی از اول آنچه که هر پیامبری را خدای تبارک و تعالی فرستادکه این تبلیغی که تو می‌کنی این رسالتی که تو داری قضیه مهدویت را به او گوشزد کرد، گرچه به حسب ظاهر در یک زمان و مکان محدودی ، اما همه اینها برای آن حکومت حضرت بقیه الله (عج) مقدمه است این خودش خیلی مهم است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: زمانی است که می‌گوییم انبیاء گذشته وعده دادند که یک زمانی حجتی از ناحیه خدای تبارک و تعالی در آخر الزمان حکومتی تشکیل می‌دهد، زمانی می‌گوئیم اما رسالت هر پیامبری یک نحوه مقدمیّت برای او داشته به طوری که اگر یکی از اینها نبود در یک جزئی از این مقدمات خلل به وجود می‌آمد و فاقد یک جزء از مقدمات می‌شد، رسالت همه انبیاء مقدمه برای حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)بوده است.

وی گفت: به نظر من بین این دو عنوان فرق است؛ ما یک وقت می‌گوئیم اینها وعده دادند که یک زمانی می‌آید، یک وقت این حرکتی که می‌کنند با دید مقدمیّت است یعنی همه‌اش عنوان مقدمیت را دارد، باز مسئله ریشه‌دارتر از این است.

عضوجامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: مسئله توحیدی بودن جامعه یکی از شاخص‌های بسیار مشترک و مهم همه انبیاء الهی است، حضرت حجت می‌خواهد قیام کند برای اینکه فقط ظلم را از بین ببرد؟ من در بعضی از صحبت‌ها این را عرض کردم اگر حکومت حضرت را منحصر به همین کنیم ولو اینکه دارد یَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً ، درست است و برای یک بخشی از این حرکت است، این اشاره به یک گوشه‌ای از این حرکت حضرت است اما آن حرکت اصلی حضرت موحد ساختن جامعه بشری است.

وی گفت: حضرت می‌خواهد جامعه بشری را موحد کند، این برمی‌گردد به همان اراده خدا، مثلاً خدا چرا انسان را خلق کرد؟ برای اینکه پی به توحید ببرد، برای اینکه این انسان موحد بشود، « وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ »لیعرفون لیوحدون اینها را من اضافه می‌کنم، یعنی مرتبه بالای معرفت توحید است، این در هیچ زمانی شکل نمی‌گیرد، اگر صدها حکومت اسلامی که الحمدلله ما متنعم به وجود آن هستیم و خدا را باید روزی هزاران بار شکر کنیم اما وقتی معصوم در رأس حکومت نباشد آن غایه القصوایی که خدای تبارک و تعالی از خلقت بشر اراده کرده و از ارسال رسل که بشر موحد واقعی بشود این شکل نمی‌گیرد، یک جمع بسیار محدود آن هم در یک مرتبه خیلی ناقص و نازله شکل می‌گیرد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی عنوان کرد: مشکل ما این است که الآن مسئله عدالت را پررنگ‌تر از مسئله توحید کردیم، عدالت در اسلام مطرح است، در روایات هم خیلی مطرح است، در مسئله حکومت حضرت هم خیلی مطرح است اما قبل از مسئله عدالت و فوق آن موحد ساختن افراد است که این خودش موضوع  برای این فضائلی مثل عدالت و سایر اخلاق و فضائل الهی می‌شود ، روی این مسئله باید خیلی کار بشود.

آخرین مطالب

همایش بزرگ مهدی یاوران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) فارس، همزمان با سالروز ولادت با سعادت قطب عالم امکان، حضرت بقیة الله الأعظم، امام زمان

مردم مستعد دین هستند

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان فارس، استاد علیرضا حدائق مدیر بنیاد استان فارس در همایش سراسری مدیران بنیاد استان‌ها که

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *