Notice: Undefined offset: -1 in /home/bonyadem/public_html/wp-includes/post-template.php on line 327
نامه اعمال محضر امام زمان (عج) - مهدویت فارس

نامه اعمال محضر امام زمان (عج)

خداوند در قرآن کریم، می‌فرماید خدا و رسول و مؤمنین، شاهد و ناظر بر اعمال ما هستند: وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ‌[۱]؛ و بگو (به خلق) که هر عمل کنید (نیک یا بد)، خدا آن را می‌بیند و هم رسول و مؤمنان بر آن آگاه می‌شوند. یعقوب‌بن‌شعیب گوید از امام صادق(ع) درباره‌ی مؤمنون سؤال کردم، فرمودند: هُمُ الْأَئِمَّهُ[۲]؛ مؤمنین، امامان معصوم(ع)هستند.

علامه طباطبایی در ذیل این آیه می‌نویسد: «هر عملی که انسان انجام می‌دهد، از خیر یا شر، خدا و رسول(ص) و مؤمنان (امامان معصوم(ع)) حقیقت عمل خیر یا شرّ او را مشاهده می‌کنند[۳]».اما در مورد ناظر بودن ائمه معصومین علیهم‎‌السلام، امام صادق(ع) می‌فرمایند: «تُعْرَضُ الْاَعْمَالُ یَوْمَ الْخَمِیسِ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ(ص) وَ عَلَی الْاَئِمَّهِ(ع)[۴]؛ اعمال مردم به رسول خدا(ص) و امامان معصوم(ع)در روز پنج‌شنبه عرضه می‌شود».

بنابراین امام زمان(عج)، از پسِ پرده‌ی غیبت، شاهد و ناظر بر اعمال مردم است. امام خمینی(ره) با استناد به این‌گونه روایات می‌نویسند: «ببینید که تحت مراقبت هستید، نامه‌ی اعمال ما خدمت امام زمان(عج) به حسب روایات می‌رود. نکند خدای نخواسته ایشان از من و شما و سایر دوستان ناراضی باشند»[۵].

از برخی روایات دیگر استفاده می‌شود که پیامبر(ص) و همه‌ی امامان معصوم(ع)شاهد اعمال ما هستند: عبدالله‌بن‌ابان زیات که نزد امام رضا(ع) منزلتی داشت، گوید: به آن حضرت عرض کردم: برای من و خانواده‌ام دعا بفرمایید. فَقَالَ: أَوَ لَسْتُ أَفْعَلُ وَ اَللَّهِ إِنَّ أَعْمَالَکُمْ لَتُعْرَضُ عَلَیَّ فِی کُلِّ یَوْمٍ وَ لَیْلَهٍ[۶]؛ امام(ع) فرمودند: مگر من دعا نمی‌کنم؟ به خدا که اعمال شما در هر صبح و شام بر من عرضه می‌شود».

بنابر آنچه گفته شد، می‌توان گفت که حضرت مهدی(عج) از راه‌های مختلف نظیر عرضه‌ی اعمال، شاهد اعمال بودن و یا احاطه‌ی علمی بر عملکرد مردم نظارت داشته و به اذن الهی می‌دانند که چه کسی، چه کاری انجام می‌دهد. اما جزئیات اینکه امام زمان(عج)، چگونه اعمال مردم را می‌بینند و اینکه هر لحظه باخبر هستند، برای ما معلوم نیست ولی همان‌گونه که از روایات برمی‌آید، اعمال انسان‌ها هر روز یا هر هفته بر امام زمان(عج) عرضه می‌شود و ایشان از خیر و شرّ اعمال آگاه هستند.

[۱] سوره توبه، آیه ۱۰۵

[۲] اصول کافی، ج۱، ص۳۱۸، باب عرض الأعمال علی النبی(ص) و الأئمه، ح۲

[۳] طباطبایی، المیزان، ترجمه موسوی همدانی، چاپ پنجم، ج۹، ص۳۹۸

[۴] مجلسی، بحارالأنوار، ج۲۳، ب۲۰، ح۳۸، ص۳۴۵

[۵] صحیفه‌ی امام (ره)، ج۸، ص۳۹۱

[۶] اصول کافی، ج۱، ص۳۱۹، باب عرض الأعمال علی النبی (ص) و الأئمه (ع)، ح۴

آخرین مطالب

همایش بزرگ مهدی یاوران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) فارس، همزمان با سالروز ولادت با سعادت قطب عالم امکان، حضرت بقیة الله الأعظم، امام زمان

مردم مستعد دین هستند

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان فارس، استاد علیرضا حدائق مدیر بنیاد استان فارس در همایش سراسری مدیران بنیاد استان‌ها که

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *