Notice: Undefined offset: -1 in /home/bonyadem/public_html/wp-includes/post-template.php on line 327
جمعه های انتظار - مهدویت فارس

جمعه های انتظار

اعمال شایسته؛ رمز همراهی با امام زمان (عج)

 

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین، حدائق قائم مقام بنیاد و موسسه فرهنگی حضرت مهدی موعود عج در ادامه سلسله مباحث مهدویت با موضوع جمعه‌های مهدوی و شرح بایسته‌های عصر انتظار همچنین در ادامه تبیین وظائف منتظران نسبت  به امام عصر عج طی یادداشتی عنوان کرد:

قال الصادق (ع) «مَنْ سُرَّ أَنْ یَکُونَ مِنْ أَصْحَابِ اَلْقَائِمِ فَلْیَنْتَظِرْ وَ لْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ اَلْأَخْلاَقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ» کسى که مایل است جزو یاران حضرت مهدى (عج) قرار گیرد، باید منتظر باشد و اعمال و رفتارش در حال انتظار با تقوا و اخلاق نیکو توأم شود.

«مَنْ مَاتَ مِنْکُمْ عَلَى هَذَا اَلْأَمْرِ مُنْتَظِراً لَهُ کَانَ کَمَنْ کَانَ فِی فُسْطَاطِ اَلْقَائِمِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ» هر کس از شما به اعتقاد به این امر بمیرد در حالى که منتظر آن باشد، مانند کسى است که در خیمۀ قائم (عج) باشد.

در وظایف فردی منتظران به عوامل جلب محبت امام زمان  عج رسیدیم. یکی از عوامل جلب محبت، پاکی و پاکدامنی بود که در احادیث گذشته‌ به آن اشاره شد. عامل دیگر جلب محبت، اخلاق شایسته است. روایت شریفی از امام صادق (عج) نقل شده که دو ویژگی را برای اصحاب امام زمان (عج) بیان می کند. امام صادق انتظار توأم با ورع و اخلاق نیکو را به‌عنوان خصلت یاران امام زمان (عج) معرفی می کنند. آنگاه در روایت دیگری می‌فرمایند اگر کسی با این دو ویژگی زندگی کرد و از دنیا رفت، مثل این است که در خیمه امام زمان کنار حضرت نشسته و حضور ایشان را درک کرده است.

از این حدیث شریف استفاده می‌شود که از عوامل جلب محبت، داشتن اخلاق شایسته است زیرا امام علی(ع) در حدیثی می فرمایند: «ثَلاَثٌ یُوجِبْنَ اَلْمَحَبَّهَ، حُسْنُ اَلْخُلُقِ، وَ حُسْنُ اَلرِّفْقِ وَ اَلتَّوَاضُعُ»  سه چیز باعث محبّت مى شود، خوش خلقى و ملایمت نیکو و فروتنى.

سه چیز است که جلب محبت می کند؛ یکی از آن سه، اخلاق شایسته است. مردم، انسان های خوش اخلاق را دوست می دارند. افرادی که در برخورد با دیگران، ادب و نزاکت را رعایت می‌کنند و با رویی گشاده و ادبیات سالم و احترام سخن می‌گویند، محبوب هستند و مردم از این اخلاق، اظهار مسرّت و دوستی می‌کنند.

دومین عامل جلب محبت از نگاه امیرالمؤمنین «حسن الرفق» یعنی مدارا کردن با مردم است. به قول جناب حافظ: آسایش دو گیتی، تفسیر این دو حرف است؛  با دوستان مروّت، با دشمنان، مدارا

مهربانی و رفتار پسندیده آمیخته با مدارا، ایجاد محبت می‌کند

سومین عامل جلب محبت، تواضع و فروتنی است. انسان های فروتن از فخرفروشی و تحمیل بار زندگی خود را بر دوش مردم پرهیز می‌کنند؛ به همین دلیل مردم معمولاً از همنشینی با افراد متواضع و فروتن اظهار شادمانی می‌کنند. در مقابل، مردم از افراد متکبر نفرت دارند.

تکبر آن‌چنان باعث دور شدن افراد از اطراف انسان می شود که حتی خانواده ی فرد متکبر هم از او بیزار هستند. تکبر باعث می شود که دل ها از انسان فاصله بگیرد و نفرت ایجاد شود. اما انسان‌های متواضع، حتی در غربت هم بر دل های دیگران حکومت می‌کنند.

به همین دلیل، اولیا الهی ما را به سوی اخلاق پسندیده، رفتار شایسته و تواضع سوق داده اند. اگر تواضع را مهمترین خصلت اولیای الهی بدانیم سخنی به گزاف نگفته‌ایم؛ به همین علت امام علی (ع) می فرماید یکی از چیزهایی که جز پروردگار کسی از آن اطلاع ندارد، اولیای الهی هستند. خداوند اولیائش را بین مردم پنهان کرده است. حضرت می‌فرمایند به هیچ کس به دیده حقارت نگاه نکنید؛ چه‌بسا آن کسی که شما به دیده حقارت و پستی به او می نگرید، ولیّ خدا باشد و شما بی‌خبر هستید؛ پس با همه انسان‌ها با تواضع برخورد کنید.

کس چه داند تا در این بحر عمیق؛  سنگ‌ریزه قدر دارد یا عقیق

چه بسا یک کارگر ساده یا یک فرد بی‌سواد و فقیر که از نظر ما جایگاهی ندارد نزد پروردگار عالمیان، جایگاه بالایی داشته باشد. همین صفات ارزشمند اخلاقی برای ما نزد امام زمان عج ایجاد محبت می کند.

کسانی که اخلاق شایسته دارند، مورد محبت و عنایت امام زمان(عج) هستند چرا که خود حضرت اسوه اخلاق، مهربانی و تواضع است. در سیره  پیامبر (ص) آمده است که اگر غریبه ای وارد مسجد ایشان می شد نمی توانست حضرت را از سایرین تشخیص دهد و یا در احوال ائمه بسیار دیده ایم که در میان مردم با نهایت فروتنی خدمت می‌کردند.

امام سجاد (ع) با کاروان اهل شام به حج مشرف شدند و در طول سفر به ایشان خدمت می کردند. شامیان هم امام سجاد را نمی شناختند و از اینکه کسی به آن‌ها خدمت می‌کند احساس شادمانی می‌کردند. ناگهان یکی از بزرگان شامی امام سجاد را شناخت و به اهل کاروان گفت: می‌دانید این آقا که کمر به خدمت شما بسته کیست؟ کاروانیان اظهار بی اطلاعی کردند. پیرمرد گفت: این شخص علی بن الحسین از نوادگان رسول خدا (ص) است. شما دارید خود را شرمنده پیغمبر ص می کنید. نوه ی پیغمبر ص همچون غلامی، به شما خدمت می کند  و برای شما آب و غذا می‌آورد و کارهای شما را انجام می دهد!

کاروانیان خدمت حضرت رسیده و عذرخواهی کردند. امام سجاد ع فرمودند من دوست داشتم به زائران خانه ی خدا خدمت کنم. چون در کاروان، اهل حجاز مرا می شناختند اجازه ی این کار را به من نمی دادند. به ناچار به کاروان اهل شام ملحق شدم که کسی مرا نشناسد و بتوانم به صورت گمنام به زائران خانه ی خدا کمک کنم.

سیره اولیاء الهی چنین بوده و قطعاً امام زمان نیز انسان هایی را که متواضعانه و با اخلاق و فروتنی به مردم و جامعه خدمت می‌کنند دوست می‌دارند.

از عوامل دیگری که محبت حضرت را به سمت ما جلب می‌کند رعایت احترام و ادب در برابر امام است. ما موظفیم در برابر امام زمان عج ادب داشته باشیم. وقتی نام رهبران دینی را می بریم از ایشان با ادب یاد کنیم. حضرت علی (ع) فرمودند:

«وَ لاَ مِیرَاثَ کَالْأَدَبِ» هیچ ارث و میراثی بهتر از ادب نیست.

حرّبن‌یزید ریاحی اولین کسی بود که راه را بر امام بست اما سرانجام از خیل دوزخیان به جمع بهشتیان پیوست. علت این سعادتمندی، ادب حر بود؛ چرا که وقتی سیدالشهداء ع به او فرمودند «مادرت به عزایت بنشیند» لجام بر زبان خود زد و جسارتی به حضرت صدیقه طاهره (س) روا نداشت.

دیگر عامل جلب محبت، هدیه دادن  به حضرت است. هدیه دادن، هر مقدار هم که اندک باشد موجب تالیف قلوب می‌شود. هرچند شخص هدیه‌گیرنده به آن نیازی نداشته باشد. امام زمان هم نیازی به هدیه ما ندارند اما نفس این عمل و انجام کار خیر به یاد حضرت، موجب مسرّت و شادی ایشان می شود.

ما با اهداء هدیه به امام زمان، محبت و ارادت خود را بیان می کنیم و در صدد آنیم که حضور قلب خود را به ایشان اثبات کنیم. بنا به صریح قرآن این قاعده حتی در رابطه ی بنده و خداوند هم جریان دارد. قرآن کریم می‌فرماید: فاذکُرُونِی أَذکُرکُم وَٱشکُرُواْ لِی وَلَا تَکفُرُونِ؛ یادم نمایید تا یادتان کنم و شکرگزاری کرده و کفر نورزید.

همان‌طور که اگر به یاد خدا باشیم خداوند هم امدادش را شامل حال ما قرار خواهد داد اگر به یاد ولی خدا هم باشیم و برای حضرت قدمی برداریم قطعاً عنایات خاص ایشان شامل حال ما خواهد شد.

آخرین مطالب

همایش بزرگ مهدی یاوران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) فارس، همزمان با سالروز ولادت با سعادت قطب عالم امکان، حضرت بقیة الله الأعظم، امام زمان

مردم مستعد دین هستند

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان فارس، استاد علیرضا حدائق مدیر بنیاد استان فارس در همایش سراسری مدیران بنیاد استان‌ها که

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *