Notice: Undefined offset: -1 in /home/bonyadem/public_html/wp-includes/post-template.php on line 327
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ علیرضا حدائق در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با موضوع «اهمیت معرفت» - مهدویت فارس

سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ علیرضا حدائق در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با موضوع «اهمیت معرفت»

سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ علیرضا حدائق با حضور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در جمع اساتید و دانشجویان دانشکده مهندسی این دانشگاه با محوریت حدیثی از امام حسین علیه‌السلام سخنرانی کردند.

ایشان در ابتدای سخنان خود فرصت شناسی را یکی از مهم‌ترین درس‌های فرهنگ عاشورا دانستند و گفتند: امام حسین علیه‌السلام به همه انسان‌ها آموخت که در هرجایی که امکان هدایت و تذکر و راهنمایی به ‌خوبی‌ها است باید استفاده کرد و خود حضرت نیز هرجایی که مخاطبی برای سخنان خود می‌یافتند صحبت می‌کردند. بالاخره این دوره‌های جوانی و تلاش به پایان خواهد رسید و باید آن‌گونه زندگی کنیم که شرمنده حضور در درگاه آفریدگار مهربان نشویم.

مدیرعامل بنیاد و موسسه فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) فارس به حدیثی از امام حسین علیه‌السلام که حضرت فرمودند: «إنّ الله جلّ ذکره ما خلق العباد إلاّ لیعرفوه، فإذا عرفوه عبدوه، فإذا عبدوه استغنوا بعبادته» این سؤال را مطرح کردند که هدف از خلقت انسان‌ها چیست؟ آیا هدف این است که چند صباحی در این دنیا زندگی کنیم و از مواهب دنیا استفاده کنیم؟ اگر هدف این‌ها باشد که باید همه این مواهب را بگذاریم و برویم.

استاد حدائق با بیان این‌که هدف از خلقت، عبادت و شناخت خدای بزرگ است افزود: نماز، حج، عبادات دیگر و همین زیارت اربعینی که در پیش داریم باید ضریب معرفتی انسان را بالا ببرد. زائر حسینی کسی است که رفتنش با برگشتنش متفاوت باشد. نمازگزار واقعی کسی است که حالت قبل از نمازش باحالت بعد از نمازش متفاوت باشد. اگر این‌طور نباشد عبادت نبوده بلکه عادت بوده است. به قول مرحوم آیت‌الله مشکینی بعضی‌ها نمازشان نرمش است و روزه‌شان رژیم غذایی؛ به دلیل این‌که ضریب معرفتی فرد را بالا نمی‌برد.

مسئول حوزه علمیه منصوریه با تأکید بر این‌که دانش نیز باید ضریب معرفتی انسان را بالا ببرد گفت: خدای‌نخواسته این‌طور نباشد که کسی بگوید در دوره دانش‌آموزی ارتباط بیشتری با خدا داشتم تا دوره دانشجویی. انسان باید وقتی استاد دانشگاه می‌شود عبادتش عمیق‌تر و پرمغزتر از دوران دانشجویی باشد زیرا هرچه به حجم اندوخته‌هایمان اضافه می‌شود باید به معرفتمان افزوده گردد.

وی در ادامه افزود: برای خدا کم گذاشته‌ایم که کم دریافت می‌کنیم. خداوند متعال خطاب به پیامبر صلی‌الله علیه و آله می‌فرماید: به بندگان من بگو اگر می‌خواهید بدانید که نزد من چه جایگاهی دارید بدانید که من در قلب شما چه جایگاهی دارم. ارزش انسان‌ها و مبنای پاداش به آن‌ها معرفت آن‌ها است.

مسئول حوزه علمیه مولی‌الموحدین با بیان این‌که آثار ارزشمند عبادت و حتی ترکش اولیه گناه متوجه خود انسان است به خاطره‌ای از ملاقات با یک گروه توریست اشاره کرد که در آن ملاقات به‌محض مطلع شدن از اینکه استاد می‌خواهند روایتی را به آن‌ها هدیه دهند سعی کردند سخن استاد را ضبط کنند.ایشان به تلاش دیگران برای فهمیدن حرف حق و کلام صحیح اشاره کردند و از این مطلب ابراز تأسف کردند که این حدیث را بارها در جلسات شیعیان مطرح کرده‌اند و آن‌ها شنیده‌اند و برخاسته‌اند اما دریغ از یک یادداشت برای عمل کردن. وی تأکید کرد: اگر آن‌ها با این روحیه، عقب باشند جای تعجب است.

استاد حدائق ضمن اذعان به این مطلب که اگر معرفت باشد انسان، جان می‌دهد ولی جانان نمی‌دهد گفت: اگر معرفت آمد لازم نیست به یک فرد در جامعه، وظیفه‌اش را یادآوری کنیم. وی در ادامه افزود: من در طول عمر خودم ندیده‌ام که کسی ادعا کند با خدا صادقانه همراهی کردم ولی خدا حمایت نکرد. یا برای خدا انفاق کردم یا جمله‌ای صادقانه برای خدا گفتم و خدا حمایت نکرد. هر جا عقب می‌مانیم به خاطر این است که برای خدا کار نمی‌کنیم.

مؤسس کانون مشاوره انس با فطرت در بیان فراز سوم سخن امام حسین علیه‌السلام گفت: اگر انسان معرفت به خدا پیدا کرد خدا او را از دیگران بی‌نیاز می‌کند. وی در ادامه افزود: در پایان سخن امام حسین علیه‌السلام شخصی از میان جمعیت بلند شد و پرسید: راه خداشناسی چیست؟ امام فرمودند: « معرفه أهل کلّ زمان إمامهم الذی یجب علیهم طاعته» این‌که انسان امام زمان خودش را خوب بشناسد. این‌که بداند امام منتظر کیست؟ چه انتظاری از انسان دارد؟ الآن در ایام اربعین حسینی هستیم و می‌بینیم که این‌همه تجلیل از امام حسین علیه‌السلام می‌شود ولی باید تجلیلی به‌مراتب بیشتر از آن در مورد امام زمان (عج) صورت گیرد.

استاد حدائق در پایان به داستان مسلمان شدن و همراهی وهب مسیحی تازه‌داماد ۲۵ ساله و همسر ۱۷ ساله و مادرش با امام حسین علیه‌السلام اشاره کردند به دو نکته مهم اشاره کردند: یکی این‌که امام حسین علیه‌السلام متعلق به همه اقشار و مذاهب است و دوم این‌که این سه نفر میزان الاعمال شیعیان امام حسین علیه‌السلام در روز قیامت می‌شوند درحالی‌که تنها ده روز به امام ایمان آورده بودند و در رکاب حضرت به شهادت رسیدند.

آخرین مطالب

همایش بزرگ مهدی یاوران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) فارس، همزمان با سالروز ولادت با سعادت قطب عالم امکان، حضرت بقیة الله الأعظم، امام زمان

مردم مستعد دین هستند

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان فارس، استاد علیرضا حدائق مدیر بنیاد استان فارس در همایش سراسری مدیران بنیاد استان‌ها که

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *