Notice: Undefined offset: -1 in /home/bonyadem/public_html/wp-includes/post-template.php on line 327
چرا به حضرت شاهچراغ، امین ولایت می گویند؟ - مهدویت فارس

چرا به حضرت شاهچراغ، امین ولایت می گویند؟


رودیم ولی بیا به دریا برسیم        چون صبح به روشنای فردا برسیم
  با عشق وضو بگیر و از جا برخیز    تا خدمت احمدبن‌موسی (ع) برسیم

حضرت سیدامیراحمد (ع) ملقّب به شاهچراغ و سیدالسادات‌الأعاظم، فرزند بزرگوار امام موسی‌بن‌جعفر (ع) و برادر آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) است.

شیخ مفید در کتاب «الإرشاد» می‌نویسد: «حضرت احمدبن‌موسی (ع) جلیل‌القدر، کریم و پرهیزگار و شجاع بود و حضرت موسی‌بن‌جعفر (ع) او را بسیار دوست می‌داشت و مزرعه‌ی خود که معروف به «یسیره» بود را به او بخشید و گویند حضرت احمدبن‌موسی (ع)، در طول عمر پربرکت خود، هزار بنده خرید و همگی را در راه خدا آزاد کرد.

حسن‌بن‌محمدبن‌یحیی از قول جدّش برای من نقل کرد، شنیدم از اسماعیل فرزند حضرت موسی‌بن‌جعفر (ع) که می‌گفت: پدرم، با احمد برادرم، از شهر مدینه به سوی برخی از اقوام خود بیرون رفت و با احمدبن‌موسی (ع) بیست مرد همراه بود و آنان، چنان مراتب احترام و ادب نسبت به آن جناب به جای می‌آوردند که هرگاه احمد می‌نشست، آن‌ها هم می‌نشستند و چون برمی‌خاست، برمی‌خاستند. درعین‌حال، پدرم آن‌چنان احمد را دوست می‌داشت که چون او از پدر غافل می‌گردید، پدرم، مخفیانه با گوشه‌ی چشم بر او نگاه‌های محبّت‌آمیز و گرم می‌نمود و چشم از او برنمی‌داشت و تا احمد از جمع ما خارج نمی‌گشت، ما متفرّق نمی‌شدیم. پس از شهادت حضرت موسی‌بن‌جعفر (ع)، مردم به خاطر کرامات و محبت امام هفتم (ع) نسبت به حضرت احمدبن‌موسی (ع)، برای بیعت با او به عنوان امام هشتم، اجتماع کردند اما ایشان، خطبه‌ای در بیان فضائل و کمالات امام رضا (ع) بیان فرمودند و سپس درحالی‌که پیشاپیش مردم حرکت می‌کردند، برای بیعت، خدمت امام رضا (ع) رسیدند. از همین‌رو، ایشان «امین ولایت» لقب گرفته‌اند».

بارگاه ملکوتی حضرت احمدبن‌موسی شاهچراغ (ع) مصاف و زیارتگاه شیعیان و محل توسل و تمسّک دلباختگان الهی است. کرامات این امامزاده‌ی جلیل‌القدر، گرمابخش جسم و جان نیازمندان و روشنگر دل‌های عاشقان است.(۱)

(۱). فصل نامه منجی/ شماره ۳۷ / تابستان ۹۷ / ص ۱۴

آخرین مطالب

همایش بزرگ مهدی یاوران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) فارس، همزمان با سالروز ولادت با سعادت قطب عالم امکان، حضرت بقیة الله الأعظم، امام زمان

مردم مستعد دین هستند

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان فارس، استاد علیرضا حدائق مدیر بنیاد استان فارس در همایش سراسری مدیران بنیاد استان‌ها که

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *