به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت الاسلام محمدحسین حدائق در ادامه سلسله مباحث مهدویت با موضوع جمعه های مهدوی و شرح بایسته های عصر انتظار طی یادداشتی عنوان کرد:

قال الامام الجواد (ع): «ثَلاَثُ خِصَالٍ تُجْتَلَبُ بِهِنَّ اَلْمَحَبَّهُ، اَلْإِنْصَافُ فِی اَلْمُعَاشَرَهِ ،وَ اَلْمُوَاسَاهُ فِی اَلشِّدَّهِ، وَ اَلاِنْطِوَاعِ وَ اَلرُّجُوعُ عَلَى قَلْبٍ سَلِیمٍ»

سه چیز موجب جلب محبت مى‌شود، انصاف در معاشرت و مواسات و برابرى در گرفتارى و هماهنگى و برگشت به قلب درست و سالم.

با محور قرار دادن فرمایش گهربار امام صادق (ع) که در ابتدای کتاب به ان اشاره شد، همچنان درباره جلب محبت به عنوان مهمترین عامل برقراری ارتباط با امام در حوزه  وظایف فردی، بحث می کنیم. واضح است که برای جلب محبت، باید شیوه ها و عوامل آن را به خوبی شناسایی کنیم.

روایت امام جواد (ع) به بیان شیوه‌های جلب محبت پرداخته است. ایشان سه خصلت را به عنوان عامل جلب محبت بیان می کنند؛ یکی از این خصلت ها الْإِنْصَافُ فِی اَلْمُعَاشَرَهِ است؛ یعنی در معاشرت با مردم انصاف داشته باشیم و آنچه که برای خود می پسندیم برای دیگران هم بپسندیم؛ به تعبیر دیگر خود را جدا از مردم ندیدن و آن‌ها را مثل خود دیدن انصاف است.

انسان های با انصاف، چه در کسب و کار و چه در روابط اجتماعی، مورد محبت سایرین قرار می گیرند.

دومین عامل، اَلْمُوَاسَاهُ فِی اَلشِّدَّه است؛ یعنی انسان در سختی ها و مشکلات در کنار مردم باشد. این لزوماً به معنی همراهی مادی و مالی نیست. گاه ممکن است با یک همدردی ساده این همراهی تحقق پیدا کند؛ بنابراین مؤمنان همدل نباید به توجیه این که خود گرفتار مشکلات فراوان هستند رسم مساوات را فراموش کنند.

سومین عامل، جلب محبت در بیان امام جواد (ع) اَلاِنْطِوَاعِ وَ اَلرُّجُوعُ عَلَى قَلْبٍ سَلِیمٍ، بازگشت به قلب سلیم و تحصیل آن است. اساساً مردم انسان‌های پاک، راستگو و متواضع ـ که ثمره ی قلب سلیم است ـ را دوست می دارند. حتی کسانی که از ارزش‌های دینی فاصله دارند در برابر فضایل و ملکات اخلاقی، متواضعانه رفتار می‌کنند. تصور انسان ها آن است که اشخاصی که زندگیشان با معنویت گره خورده و صاحب قلب سلیم هستند در معاشرت هم جانب انصاف را رعایت می‌کنند و به همین دلیل در فصل خصومات ـ به رغم آن که خود اهل ایمان نیستند ـ ترجیح می دهند به سراغ مؤمنان بروند. همه از یک انسان صادق و متواضع اظهار رضایت می‌کنند و در اختلافات هم رأی چنین شخصی را حجت قرار می دهند.

این سه خصلت، عواملی هستند که باعث جلب محبت می شوند. ترسیم رفتار ما با امام زمان (عج) و جلب محبت در مورد ایشان هم از همین قاعده پیروی می‌کند. قطعاً اگر ما بخواهیم محبت امام زمان (عج) را به سمت خود جلب کنیم باید به همین سه خصلت توجه داشته باشیم و در تمام شئون و مراحل زندگی جانب انصاف، مواسات و سلامت نفس را رعایت کنیم. سیره رهبران الهی نیز همین بوده است که تمام آن‌ها مردم را مثل خود می‌دیدند و حتی با دشمنان خودشان هم بدی نکردند.

کریمان با بدان هم بد نکردند
کسی را از درِ خود رد نکردند

حکایت مهربانی

روزی اصحاب با حضرت امام صادق (ع) در خانه نشسته بودند. ناگهان چند پاره کلوخ از پشت دیوار به داخل خانه پرتاب شد. یاران تعجب کردند و با حال غضب می‌خواستند پرتاب‌کننده را پیدا کرده و ادب کنند. امام مانع شدند و فرمودند همین جا باشید من خودم رسیدگی می کنم. سپس به داخل اتاقی رفتند و با مقداری پول از خانه خارج شدند. ایشان با ملاطفت پول ها را به مردی که پشت در خانه بود دادند و او رفت. یاران که از رفتار امام تعجب کرده بودند از ایشان راز این عمل را جویا شدند. حضرت فرمودند: این بنده‌ خدا یکی از آشنایان ما و آدم جاهلی است. گاهی اوقات که سختی‌های زندگی به او فشار می‌آورد به این توهّم که منصور دوانیقی پس از خلافت، بیت‌المال را با ما تقسیم می‌کند، چند کلوخ به سمت خانه ما پرت می کند. من می دانم که او به خاطر مشکلات مالی که دارد این کارها را می‌کند.

این ویژگی بزرگ اخلاقی رهبران الهی است که حتی با کسانی که به آن‌ها بدی می‌کردند نیز با محبت رفتار می‌کردند. اگر ما بخواهیم مورد توجه امام زمان (عج) قرار بگیریم همین اخلاق اولیای الهی و ائمه طاهرین را باید سیره‌ زندگی خودمان قرار دهیم. این رفتار باعث جلب محبت می شود. به طور طبیعی ما در مسائل مالی منفعت را برای خود می پسندیم و اگر بخواهیم در مسیر امام زمان (عج) حرکت کنیم باید برای دیگران هم آن را بپسندیم. اگر ضرر و زیان برای ما ناپسند است باید آن را برای دیگران هم ناپسند بدانیم. این طرز تفکر و عملکرد سبب می شود که محبت امام زمان (عج) به سمت ما جلب شود؛ چون خود حضرت این گونه است.

مداومت و همراهی در معنویات نیز گام مهمی در جلب محبت امام زمان (عج) است. ما هرچه در معنویات و بندگی خدا جدی تر باشیم و نسبت به انجام واجبات و ترک محرمات تلاش بیشتری کنیم قطعاً محبت امام زمان (عج) را در حق خود روا داشته ایم.

قدم‌های کوچک با برکت

یکی از بزرگان به محضر امام زمان (عج) مشرف شده بود. حضرت به ایشان فرمودند به فلان شخص سلام برسان و بگو در کارنامه  این هفته تو عملی را دیدم که مرا خوشحال کرد و در حق شما دعا کردم. وقتی جویا شدم دیدم آن شخص به ملاقات عمه خودش رفته بود. صله رحم یکی از چیزهایی است که معنویات را در انسان بالا می برد، چرا که یکی از دستورات دین است. همچنین از جمله دستورات دین، رسیدگی به امور مستمندان است.