Notice: Undefined offset: -1 in /home/bonyadem/public_html/wp-includes/post-template.php on line 327
جمعه های انتظار - مهدویت فارس

جمعه های انتظار

 دعای فرج؛ رمز گشایشِ امور

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق در ادامه سلسله مباحث مهدویت با موضوع جمعه‌های مهدوی و شرح بایسته‌های عصر انتظار و در ادامه تبیین وظایف منتظران نسبت  به امام عصر (عج) طی یادداشتی عنوان کرد:

قال المهدی (عج):

 «أَکْثِرُوا اَلدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ اَلْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُمْ »

برای تعجیل در فرج بسیار دعا کنید که گشایش امر شما در آن است.

بیان شد که در حوزه وظایف فردی منتظران، محبت به امام از جمله وظایف مهم شیعیان است.

یکی از اعمالی که برای ابراز محبت به محضر حضرت صاحب الزمان (عج) و خصوصا در این شرایط بسیار دشوار شیوع بیماری عامه‌گیر کرونا و شرایط سخت معیشتی و اقتصادی بسیار توصیه شده است، دعا برای فرج حضرت و تعجیل در ظهور ایشان می باشد.

این عمل، ضمن این که به خودی خود یک ابراز محبت است باعث می شود که یاد امام زمان (عج) همواره در دل ما زنده بماند و فراموش نکنیم که باید زمینه را برای ظهور منجی عدالت‌گستر فراهم کنیم تا خداوند توفیق درک حضورش را به ما عنایت کرده و به ید با کفایتش مشکلات مرتفع گردد.

روایتی که در بالا بیان شد، از جلد دوم کتاب کمال الدین است که حاوی فرمایشات و توقیعات شریف امام عصر (عج) است. حضرت می‌فرمایند: برای تعجیل فرج من زیاد دعا کنید؛ چرا که گشایش کار شما در آن است.

در تحلیل این جمله می‌توان گفت دعا برای ظهور حضرت چنانچه به هدف اجابت برسد باعث گشایش در امور می‌شود ولی می‌توان به گونه دیگری هم این جمله را تفسیر کرد؛ یعنی دعاگویی برای فرج حضرت به خودیِ خود نیز گشایش و فرج به همراه دارد.

خلاصه سخن آن که اگر ما به یاد امام زمان (عج) باشیم قطعاً ایشان هم به یاد ما خواهند بود.

به طور عادی هر انسانی که به یاد کسی باشد آن قدر می ‌گردد تا سرانجام او را بیابد. در مورد امام زمان (عج) نیز چنین است. قطعاً کسی که به یاد امام زمان (عج) است و ایشان را یاد می‌کند و فرج حضرت را از خدا می‌طلبد مورد عنایت حضرت بقیه الله (عج) قرار خواهد گرفت و ایشان هم دعاگوی او خواهند بود. چه افتخاری بالاتر از آن که امام زمان (عج) برای کسی دعا کنند. اگر دعای خیر حضرت بدرقه زندگی انسانی بشود سعادتش تضمین شده است؛ زیرا از جمله دعاهای مستجاب، دعای امام زمان (عج) در حق شیعیان خود و انسان هایی که دعایی برای فرج می‌کنند، است.

نکته اول این حدیث شریف این بود که اگر ما برای تعجیل فرج امام زمان (عج) دعا کنیم متقابلاً مشمول دعای مستجاب ایشان قرار خواهیم گرفت و الطاف ایشان مایه برکت زندگیمان می شود.

نکته دیگر نهفته در این حدیث آن است که اگر ما برای تعجیل فرج دعا کنیم و خداوند آن را رقم زند و به دعای ما جامه عمل بپوشاند، چه سعادتی از این بالاتر و بهتر و چه فرجی از این بیش‌تر که ما در دورانی زندگی کنیم که عدالت حاکم است؟ ظلم رخت بربسته و فقر و تباهی و گناه دیگر وجود ندارد. آن روز انسان ها در یک آرامش و آسایش وصف‌ناشدنی به سر می‌برند.

شرایط فعلی، گاه انسان‌های متدین، متعهد و دلسوز را که شاهد مشکلات جامعه هستند آزرده‌خاطر می‌کند که البته به جاست. در دولت امام ‌عصر (عج) این وضعیت رخت برمی‌بندد. همه در یک محیط ایده آل از زندگی لذت می‌برند و انسان ها از خوشی و سعادت یک دیگر شادمان می‌شوند.

از برکت فرج امام عصر (عج) مردم در صلح و صفا و صمیمیت و مهربانی نسبت به یکدیگر زندگی می‌کنند؛ لذا دعای برای فرج امام عصر (عج) از جمله اعمالی است که در بحث تحکیم رابطه عاطفی با امام به آن توصیه شده است.

یکی دیگر از برکات دعای فرج، تکریم و بزرگداشت نام امام زمان (عج) است. بر اثر مداومت به دعای فرج، بین ما و امام تعلق خاطر و محبتی برقرار می‌شود که دلدادگان را شیفته تعظیم شعائر مهدوی می‌کند و دوستداران حضرت در تمام مناسبت‌هایی که به ایشان ارتباط دارد با برپایی مراسم، آذین‌بندی، اطعام و اکرام سایر مؤمنین محبت قلبی خود را به ایشان ابراز می‌دارند.

از جمله راه‌های تقویت پیوند شیعیان با امام، مداومت بر ادعیه و زیارتنامه‌هایی است که در مورد آن حضرت وارد شده است که دعای فرج، زیارت آل یاسین، دعای ندبه از آن جمله است.

آخرین مطالب

همایش بزرگ مهدی یاوران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) فارس، همزمان با سالروز ولادت با سعادت قطب عالم امکان، حضرت بقیة الله الأعظم، امام زمان

مردم مستعد دین هستند

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان فارس، استاد علیرضا حدائق مدیر بنیاد استان فارس در همایش سراسری مدیران بنیاد استان‌ها که

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *