Notice: Undefined offset: -1 in /home/bonyadem/public_html/wp-includes/post-template.php on line 327
جمعه های انتظار - مهدویت فارس

جمعه های انتظار

مهدویت؛ الگوی انقلاب اسلامی

 

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق، قائم مقام بنیاد و موسسه فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) در ادامه سلسله مباحث مهدویت با موضوع جمعه های مهدوی و شرح بایسته‌های عصر انتظار با  اشاره به ایام دهه باشکوه فجر، طی یادداشتی عنوان کرد:

انقلاب اسلامی مدیون فرهنگ مهدویت و انتظار است، چرا که اعتقاد مردم نسبت به امام زمان(عج) و نائب ایشان در عصر غیبت بود که زمینه ساز همراهی ایشان با امام و انقلاب شد.

از جمله آموزه هایی که انقلاب با الگوگیری از فرهنگ مهدویت به جامعه ایران تزریق نمود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱) عدالت: امام خمینی (ره) نسبت  به ایجاد عدالت اسلامی در جامعه می فرمودند: می خواهیم نظامی را سرکار بیاوریم که در آن عدالت برقرار باشد. ایجاد عدالت از خصوصیات حکومت مهدوی است و خداوند به وسیله امام زمان (عج) عدالت را در همه جهان برقرار خواهد کرد.

۲) حکومت صالحان: هدف دوم انقلاب اسلامی حاکم کردن عناصر صالح در جامعه اسلامی بوده و این هدف با اهداف حکومت حضرت مهدی یکی است ، در قرآن آمده است: بندگان صالح خدا و شایستگان (در دوران حکومت حضرت) ، حاکمان روی زمین خواهند بود. در جامعه اسلامی هدف رشد و شکوفایی ملت، اقتصاد و معنویت است و هر فردی که شایسته تر است باید مسئولیت بعهده بگیرد.

۳) اقتصاد اسلامی: هدف سوم انقلاب بهره مندی از مواهب طبیعی و طراحی یک اقتصاد اسلامی است. امام خمینی (ره)  می گفتند : شاه غارتگری می کند و اموال و منابع کشور ما را غربی ها به غارت می برند ، این منابع باید مورد استفاده ملت ایران قرار گیرد و به جامعه اسلامی برگردد و نتیجه آن صرف رفاه مردم و عمران کشور شود. در روایت آمده است که امام زمان ثروت را با یک مبنای صحیح اقتصادی توزیع می کند به نحوی که جامعه از نیازمندی خارج و فقیری در جامعه پیدا نمی شود.

۴_ آبادانی ۵_ تحمل رنج‌های عصر غیبت

یکی دیگر از آموزه های مرحوم امام (ره) تحمل سختی ها و مشکلات بود و از اموری که باید شیعیان منتظر در عصر غیبت به آن توجه داشته باشند صبر بر سختی ها و ناملایماتی است که در دوران غیبت با آن مواجه هستند.

در قرآن کریم صبر به عنوان یکی از ویژگی های ارزشمند مورد سفارش واقع شده است.

” وَالْعَصْرِ* إِنَّ الإِنسَانَ لَفِى خُسْرٍ* إِلاَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ”

سوگند به عصر و زمان، همانا انسان در ضرر و زیان است، مگر کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده و همدیگر را به حق سفارش و به شکیبایى توصیه کرده اند.

به تعبیر قرآن، مؤمنین علاوه بر آنکه خود صبور هستند یکدیگر را هم به بردباری، شکیبایی و صبوری در زندگی سفارش می‌کنند.

روزگار غیبت، روزگاری پر از محنت و رنج برای پیروان امام زمان عج است. به دلیل فقدان امام در بین ما، مسائل و مشکلاتی در جامعه اتفاق می‌افتد و حتی گاهی اوقات یاران امام زمان عج شماتت می شوند. بدخواهان و کج اندیشان، ایشان را مسخره می‌کنند که اگر امامی داشتید در بین شما حاضر بود. بردباری در فرهنگ دینی، جایگاه ویژه‌ای دارد.

در روایات ما دستورالعملی برای صبر تدوین شده که به طور کلی ما را به صبر در سه مقطع دعوت می کند؛ اولین مقطع، صبر در برابر مصیبت است که معمولاً وقتی سخن از صبر می شود، ذهن‌ها به همین سمت می‌رود. اگر انسان، عزیزی یا مالی را از دست دهد یا از نعمت سلامتی محروم شود موظف به صبر است.

بالاتر و دشوارتر از صبر بر مصیبت، صبر در برابر طاعت است. انسان باید در برابر اوامر الهی صبور باشد. قطعاً نماز، روزه، حج، رعایت حجاب، پاکدامنی و پاکی و تمام این فضائلی که در اسلام به عنوان واجب یا معروف از آن یاد می شود نیازمند صبر است. دلیل اینکه بعضی در انجام فرایض ناموفق هستند آن است که ضریب صبرشان پایین است.

عالی ترین مرتبه صبر، صبر در برابر گناه است؛ اینکه انسان در برابر نافرمانی از خداوند، مهار نفس را بکشد. اینکه انسان با پاکی و ورع زندگی کند و از چشم، زبان، قلم، بیان و امکاناتی که خدا به او داده است سوءاستفاده نکند، ره آورد صبر در برابر گناه است.

یکی از مظاهر اطاعت الهی، تبعیت از ولیّ خدا و امام زمان عج است؛ ما باید در این زمینه هم راه صبر را پیش بگیریم و در اطاعتِ پیشوای غایب از نظر شکیبایی و صبوری کنیم. البته این امر سخت، اما پر ثواب است. امام حسین ع می فرمایند: «أَمَا إِنَّ اَلصَّابِرَ فِی غَیْبَتِهِ عَلَى اَلْأَذَى وَ اَلتَّکْذِیبِ بِمَنْزِلَهِ اَلْمُجَاهِدِ بِالسَّیْفِ بَیْنَ یَدَیْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیهِ وَآلِهِ» .

بدانید کسی که در غیبت امام زمان عج بر آزارها و تکذیب ها صبر می‌کند مانند کسی است که در کنار رسول خدا شمشیر می‌زند و مجاهدت می‌کند.

در این روایت شریف سیدالشهدا (ع) به دو گروه بشارت اجر مجاهدان در رکاب رسول‌الله ص را می دهند؛ یکی کسانی که در برابر آزارها صبر می کنند و دیگر کسانی که در برابر کنایه ها و تکذیب ها بردبار هستند.

غیبت امام زمان عج برای مؤمنان اذیت هایی به همراه دارد؛ بعضی مسخره می کنند یا به آزار و اذیت می پردازند. بعضی از مردم در عصر غیبت، اصل وجود امام را انکار می کنند و می گویند اگر امام زمانی بود، تا به حال آمده بود. چگونه می شود یک انسان بعد از گذشت بیش از ۱۱ قرن، هنوز در قید حیات باشد و بین مردم زندگی کند و ما او را نبینیم؟! مانند آنچه نقل می‌کنند که مبلّغان وهابی با جسارت و لحن بی‌ادبانه نام امام زمان عج را می‌برند و با لحن تمسخرآمیز می‌گویند: مهدی می‌آید مهدی می‌آید.

امام حسین (ع) می فرمایند در دوران غیبت، برخی شما را تکذیب و اذیت می کنند و اگر شیعه بتواند در فراق امام بر اذیت ها و تکذیب ها صبوری و شکیبایی کند اگر چه کار بسیار دشواری انجام داده است اما قطعاً به مسیر سعادت و کمال قدم گذاشته است.

۶) توسعه علم و دانش

توسعه علمی یکی دیگر از اهداف امام (ره) بود و درحکومت مهدوی نیز توسعه علمی مورد توجه جدی است، امام می فرمودند: شاه کشور ما را غرب زده ، صنایع ما را وابسته و دانشگاه‌ها را ازعلم خالی کرده است، درحالیکه این کشور همه امکانات و ظرفیت های پیشرفت را داراست.

همچنین امام صادق (ع) در خصوص توسعه علمی عصر ظهور فرموده اند: علم ۲۷ جزء دارد که تا زمان آن حضرت فقط دو جزء ازعلم روشن و کشف شده اما بعداز ظهور امام زمان تمام این ۲۷ جزء کشف و روشن می شود و هیچ مجهولی برای مردم باقی نمی ماند.

۷) فسادستیزی ۸) توسعه آزادی‌های مشروع  ۹) امنیت فراگیر ۱۰)توسعه اخلاق ۱۱) کار جهادی

آخرین مطالب

همایش بزرگ مهدی یاوران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) فارس، همزمان با سالروز ولادت با سعادت قطب عالم امکان، حضرت بقیة الله الأعظم، امام زمان

مردم مستعد دین هستند

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان فارس، استاد علیرضا حدائق مدیر بنیاد استان فارس در همایش سراسری مدیران بنیاد استان‌ها که

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *