عشق به امام زمان؛ معجون محبت قلبی و عملی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق قائم مقام بنیاد و مؤسسه فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) در ادامه سلسله مباحث مهدویت با موضوع جمعه های مهدوی و شرح ملزومات عصر انتظار و در ادامه تبیین محبت به امام عصر عج طی یادداشتی عنوان کرد:

یکی دیگر از بایسته‌های عصر انتظار، پایداری در محبت اهل بیت (ع) است؛ یعنی شیعیان باید تلاش کنند که این محبت، تداوم داشته باشد. برخی از مردم به وجود مقدس امام زمان عج ارادت دارند اما این ارادت در قرائت دعای ندبه، زیارت آل یاسین یا دعای عهد خلاصه می شود و در بعضی از مناسبت‌ها و اتفاقات، این پایداری کمرنگ می‌شود.

برای تثبیت این محبت، باید موانع آن را از پیش‌رو برداشت؛ ممکن است انسانی به مرتبه‌ای برسد که امینِ امام معصوم بشود اما چون در تربیت نفس خود دقت لازم را نداشته، در هنگامه سرنوشت‌ساز زندگی، مسیر خود را از امام جدا کند.

حب دنیا، ریاست طلبی، شهرت طلبی و پیروی از شهوات و تمایلات نفسانی، از آن نمونه است. یکی از کسانی که پایش در محبت امام لغزید «علی بن ابی حمزه بطائنی» است. وی از ارادتمندان خاص موسی‌بن‌جعفر ع و از کسانی بود که امین ولایت به شمار می رفت؛

به همین دلیل وجوهات چشمگیری در اختیار او بود. اما زمانی که امام هفتم ع به شهادت رسیدند، او به طمع تصاحب آن اموال، از اوامر امام رضا ع تمرد کرد و اماناتی که نزد او بود را به بهانه این که امام صادق (ع) وصیتی به امامت حضرت رضا (ع) نکرده‌اند، به ایشان نداد بنابراین علاوه بر تلاش، همواره باید دعا کنیم که خداوند توفیق پایداری در مسیر محبت اهل‌بیت را به ما عطا فرماید.

در روایتی مولای متقیان علی (ع) می فرمایند: «اُنْظُرُوا أَهْلَ بَیْتِ نَبِیِّکُمْ، فَإِنْ لَبَدُوا فَالْبُدُوا،وَ إِنِ اِسْتَصْرَخُوکُمْ فَانْصُرُوهُمْ … إِنَّ اَللَّهَ یُفَرِّجُ اَلْفِتَنَ بِرَجُلٍ مِنَّا أَهْلَ اَلْبَیْتِ»

نگاه شما به خاندان پیامبر و اهل‌بیت (ع) ایشان باشد و اگر آنها ساکت شدند و در خانه نشستند شما هم سکوت اختیار کنید و در خانه بنشینید و اگر اهل‌بیت پیامبر از شما یاری و کمک خواستند، آن‌ها را یاری کنید. همانا خداوند گشایش ابتلائات شما را به دست مردی از ما اهل‌بیت سپرده است.

محبت پایدار ما را به سمت اطاعت محض از فرامین اهل‌بیت (ع) که تنها راه نجات است سوق می‌دهد. به دستور امیرالمؤمنین باید مشی ما این‌گونه باشد که اگر ائمه اطهار سکوت کردند و در خانه نشستند، ما هم به تبعیت سکوت کنیم و اگر قیام کردند ما هم باید همراهی نماییم. یاری اهل‌بیت سبب گشایش امور ما خواهد شد؛ پس اگر بگوییم این محبت و پایداری خود گشایشی برای مسلمانان است، سخنی به گزاف نراندیم.

در رأس محبت به ائمه هدی ،محبت به امیرالمؤمنین (ع) جایگاه ویژه ای دارد. رسول خدا (ص) در مورد اهمیت محبت به امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «یَا عَلِیُّ! مَا مَثَلُکَ فِی‌اَلنَّاسِ إِلاَّ کَمَثَلِ قُلْ هُوَاَللَّهُ أَحَدٌ فِی‌اَلْقُرْآنِ»

یا علی! مثل و جایگاه تو در امت اسلام مثل جایگاه سوره توحید در قرآن است.

یکی از ویژگی‌های سوره توحید این است که یک مرتبه قرائت آن برابر با ثواب تلاوت یک سوم قرآن است و کسی که سه مرتبه این سوره را تلاوت کند ثواب ختم قرآن را به او می دهند.

خلاصه ی سخن آن که پایداری در محبت امام زمان عج از بایسته‌های عصر انتظار و وظایف عامی است که بر عهده ی همه ی شیعیان است. اهمیت جایگاه محبت و پایداری در آن رامی توان در روایت پیامبر مشاهده کرد. حضرت فرمودند: «یَا عَلِیُّ! مَنْ أَحَبَّکَ بِلِسَانِهِ فَقَدْ أَحَبَّ ثُلُثَ اَلْإِسْلاَمِ، وَ مَنْ أَحَبَّکَ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ فَقَدْ أَحَبَّ ثُلُثَیِ اَلْإِسْلاَمِ، وَ مَنْ أَحَبَّکَ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ یَدَیْهِ فَقَدْ أَحَبَّ اَلْإِسْلاَمَ کُلَّهُ، وَ اَلَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ نَبِیّاً لَوْ أَحَبَّکَ أَهْلُ اَلْأَرْضِ کَحُبِّ أَهْلِ اَلسَّمَاءِ لَمَا عُذِّبَ أَحَدٌ مِنْهُمْ بِالنَّارِ»

یا علی! هر کس تو را به زبان دوست داشته باشد یک‌سوم اسلام را دوست داشته و هر کس تو را به لسان و قلب دوست داشته باشد دو سوم اسلام و هرکس تو را به زبان و قلب و عمل را دوست داشته باشد همانا همه اسلام را دوست داشته است. قسم به کسی که مرا به حق مبعوث کرد اگر اهل زمین تو را مانند اهل آسمان دوست داشتند، احدی از مردم به آتش، عذاب نمی شد.

این فرمایش نبی گرامی اسلام (ص) ، از یک سو بشارت است و از سوی دیگر انذار. بشارت به این که محبت امیرالمومنین دروازه سعادت را به روی انسان می گشاید و انذار به این که این مرحله فقط بخشی از مسیر است و برای بقیه ی آن باید تلاش کرد.

بخشی از مردم ارادتشان به ائمه هدی از حد زبان تجاوز نمی کند اما در روش زندگی راهشان با اهل بیت یکی نیست. بیش از ۲۰ هزار امضای دعوت از کوفه به سیدالشهدا رسید که همه با زبان «یا حسین» می گفتند اما از این میان فقط ۷۲ نفر باقی ماندند؛ بنابراین ما با محبت لسانی، در حقیقت تنها یک سوم راه را رفته ایم.

حضرت در ادامه این حدیث فرمودند کسی که امیرالمؤمنین (ع) را با زبان و قلبش دوست بدارد دو سوم ایمان کامل است. اما همچنان باید توجه داشت که ایمان چنین فردی هم هنوز تکمیل نشده است. سپس پیامبر (ص) بشارت دادند که اگر کسی علی (ع) را با زبان و قلب دوست بدارد و در رفتار و عملکرد هم ایشان را یاری کند حقیقت ایمان در او کامل می شود.برای کسب محبت پایدار باید این سه مرحله را طی کرد.

محبت پایدار، معجونی است از سه مرتبه زبانی، قلبی و عملی. اگر دعای ندبه، زیارت آل‌یاسین و دعای عهد را زمزمه می کنیم و به طور قلبی هم امام زمان (عج) را دوست داریم باید در رفتار هایمان همین محبت را نشان بدهیم. اگر چنین شد در شب عروسی فرزندانمان یا در مسافرت‌های خارج از کشور و محافل خصوصی و خانوادگی یا دوستانه، فراموش نمی کنیم که امام زمان عج بر گفتار و کردار ما حاضر و ناظر است و مراقب عملکرد خود هستیم.