جستجو

چرا به حضرت شاهچراغ، امین ولایت می گویند؟


رودیم ولی بیا به دریا برسیم        چون صبح به روشنای فردا برسیم
  با عشق وضو بگیر و از جا برخیز    تا خدمت احمدبن‌موسی (ع) برسیم

حضرت سیدامیراحمد (ع) ملقّب به شاهچراغ و سیدالسادات‌الأعاظم، فرزند بزرگوار امام موسی‌بن‌جعفر (ع) و برادر آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) است.

شیخ مفید در کتاب «الإرشاد» می‌نویسد: «حضرت احمدبن‌موسی (ع) جلیل‌القدر، کریم و پرهیزگار و شجاع بود و حضرت موسی‌بن‌جعفر (ع) او را بسیار دوست می‌داشت و مزرعه‌ی خود که معروف به «یسیره» بود را به او بخشید و گویند حضرت احمدبن‌موسی (ع)، در طول عمر پربرکت خود، هزار بنده خرید و همگی را در راه خدا آزاد کرد.

حسن‌بن‌محمدبن‌یحیی از قول جدّش برای من نقل کرد، شنیدم از اسماعیل فرزند حضرت موسی‌بن‌جعفر (ع) که می‌گفت: پدرم، با احمد برادرم، از شهر مدینه به سوی برخی از اقوام خود بیرون رفت و با احمدبن‌موسی (ع) بیست مرد همراه بود و آنان، چنان مراتب احترام و ادب نسبت به آن جناب به جای می‌آوردند که هرگاه احمد می‌نشست، آن‌ها هم می‌نشستند و چون برمی‌خاست، برمی‌خاستند. درعین‌حال، پدرم آن‌چنان احمد را دوست می‌داشت که چون او از پدر غافل می‌گردید، پدرم، مخفیانه با گوشه‌ی چشم بر او نگاه‌های محبّت‌آمیز و گرم می‌نمود و چشم از او برنمی‌داشت و تا احمد از جمع ما خارج نمی‌گشت، ما متفرّق نمی‌شدیم. پس از شهادت حضرت موسی‌بن‌جعفر (ع)، مردم به خاطر کرامات و محبت امام هفتم (ع) نسبت به حضرت احمدبن‌موسی (ع)، برای بیعت با او به عنوان امام هشتم، اجتماع کردند اما ایشان، خطبه‌ای در بیان فضائل و کمالات امام رضا (ع) بیان فرمودند و سپس درحالی‌که پیشاپیش مردم حرکت می‌کردند، برای بیعت، خدمت امام رضا (ع) رسیدند. از همین‌رو، ایشان «امین ولایت» لقب گرفته‌اند».

بارگاه ملکوتی حضرت احمدبن‌موسی شاهچراغ (ع) مصاف و زیارتگاه شیعیان و محل توسل و تمسّک دلباختگان الهی است. کرامات این امامزاده‌ی جلیل‌القدر، گرمابخش جسم و جان نیازمندان و روشنگر دل‌های عاشقان است.(۱)

(۱). فصل نامه منجی/ شماره ۳۷ / تابستان ۹۷ / ص ۱۴

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *