امام محمد باقر (ع) ، ستون خیمه گاه امام سجاد (ع)

نامش «محمد» (ع) بود. کُنیه‌اش «ابوجعفر» و لقبش «باقر». اهل مدینه بود و ساکن خانه‌ی وحی، و ستون خیمه‌گاه امام سجاد (ع).
در ۴ یا ۵ سالگی بود که فاجعه‌ی خونین کربلا اتفاق افتاد و حوادث آن را با چشم کنجکاو و بینا و تیزبین خود دید و در طی اسارت خویش به کوفه و شام و مدینه، شاهد و تماشاگر قهرمانی‌های عمه‌ی شیردل و بانوی قهرمان کربلا و سخنرانی‌ها و رهنمودهای پدر عالیقدرش امام سجاد (ع) بود و از همان روز، درس شهادت و شجاعت و آزادگی را در مکتب سازنده‌ی اهل‌بیت عصمت فراگرفت و دلش یادگاری شد از عاشقانه‌های کربلا.
پرچم علم و دانش را به دوش کشید با شهامت و شجاعت خاص، انقلاب عقیدتی و علمی را در جامعه‌ی اسلامی ایجاد کرد، و به حق و به‌جا، لقب «باقر» و شکافنده‌ی علوم را دریافت نمود. ستاره‌های سالخورده‌ی علم و دانش، در حضور پرفروغش رنگ ‌باختند و خویش را در برابر او اندک ‌دیدند.
جهان اسلام به یک رنسانس علمی و جهش فکری نیازمند بود که اساس اسلام را از تهدیدها و آفات و تبلیغات سوء و ناروا محفوظ دارد و چه کسی شایسته‌تر و برازنده‌تر از وارث حقیقی علوم پیامبر عالیقدر اسلام و تربیت‌یافته‌ی مکتب فکری قرآن و منطق اهل‌بیت عصمت و طهارت، می‌توانست این وظیفه‌ی خطیر را به انجام رساند.
زندگی پر از هیجان و انقلاب امام باقر (ع) مقارن شده بود با افول قدرت بنی‌امیّه و ضعف و ناتوانی این گروه ستمگر و یاغی. با اینکه سردمداران آن، در راه نگهداری حکومت پوسیده‌ی خود به تلاش افتاده و دست و پا می‌زدند و برای نیروهای فعال و سازنده، فشار و محدودیت‌های فراوانی ایجاد می‌کردند اما باز هم نتوانستند جلوی هجوم دانش‌پژوهان و دانشجویانی را که از سراسر کشور پهناور اسلامی عازم آستان‌بوسی آن مشعل‌دار علم و تقوی بودند را بگیرند، و در برابر درخشش باشکوه نور الهی حائلی ایجاد کنند.
دوران امامت امام باقر (ع) که حدود هجده سال ادامه داشت، هم‌زمان با حکومت ولید، سلیمان، عمربن‌عبدالعزیز و برادرش یزیدبن‌عبدالملک و هشام بوده و به جز عمربن‌عبدالعزیز که شخصی نسبتاً عدالت‌خواه بود، همگی در ستم و ستمگری و استبداد و خودکامگی از یکدیگر سبقت می‌گرفتند و نسبت به ایشان بسیار سختگیر بودند. ایشان با وجود مشکلات فراوان و سختگیری‌های خارج از حد دشمنان، از نشر علوم و معارف و تشریح حقایق اسلام باز نماندند و نتیجه‌ی تلاش‌ها و کوشش‌های ایشان، تربیت شاگردان فاضل و دانشمندی همچون: محمدبن‌مسلم، جابربن‌یزید‌جعفی، زراره‌بن‌أعین و برادرش حمران و ده‌ها دانشمند دیگر در مکتب تربیتی این امام همام بود که به ارشاد علمی و توجیه فکری امّت اسلامی برخاستند.

آخرین مطالب

دوره آموزشی تربیت مربی نقد جریانات انحرافی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین قانع مدیرکل تبلیغات اسلامی استان فارس برگزار شد

دوره آموزشی تربیت مربی نقد جریانات انحرافی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین قانع مدیرکل تبلیغات اسلامی استان فارس برگزار شد این دوره با همکاری بنیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *