حلقه رسالت و امامت

روزی که رسول خدا (ص) به نبوت مبعوث شد، فرمان هدایت و سعادت انسان‌ها را در کف داشت. در پهنه غدیر، نیز در جمع حاجیان برگشته از زیارت خانه که به خطبه‌خوانی پرداخت، باز در اندیشه نجات امّت و تضمین سعادت آنان بود.
این است که «غدیر» را حلقه میانیرسالت و امامتمی‌شناسیم و ولایت را تداوم نبوتمی‌دانیم.
«غدیر»، هنوز هم چشمه‌ای لبریز از هدایت‌ها و کرامت‌هاست و دریایی مواج از آب حیات و باور و بصیرت، تا در کویر حیرت وهامون ضلالت، کام جان‌ها را سیراب سازد و هادی اندیشه‌ها گردد.
غدیر، یک “کتاب مبین” است، سندی برای تداوم خط رسالت درجلوه امامت و صراطی مستقیم که به سنت پیامبر خدا (ص) منتهی می‌شود.
امتی که پاسدار غدیر باشد، عاشوراهای مظلومیت و کربلاهای خون و شهادت را شاهد نخواهد بود و ولایت در محاق غربت و تنهایی نخواهد ماند.
رسول خدا(ص) می‌خواست دست “امت” را در دست “امام” بگذارد، تا نه گمراه شوند و نه سرگردان، نه تشنه بمانند و نه در دام نفس بیفتند.
این بود که منشور بلند و جاودانه “خطبه غدیر” را سرود و به گوش تاریخ سپرد.
اینک ماییم و غدیر، ارج نهادن به فضیلت های متبلور در وجود صاحب ذوالفقار و ساقی کوثر است. بها دادن به غدیر، ادای احترام به تکمیل دین و اتمام نعمت است.
کاشتن بذر ولایت در جان‌هاست. نشان دادن خورشید به گرفتاران در ظلمت‌هاست.
غدیر، روز بشریت و روز “انسان” است، عید پیمان و میثاق وعهد است.
عید گرفتن غدیر، ارج نهادن به کرامت انسان است، چرا که غدیر، عید عدالت و رهبری، عید کمال‌طلبی و حق‌جویی، عید شعله‌افکنی براندیشه ها و امیدآفرینی در دل‌هاست.
عید غدیر در قرآن: وقتی پیامبر(ص) در روز پنجشنبه، هجدهم ماه ذیحجه به غدیر خم رسیدند، جبرئیل بر حضرتش نازل شد و آیه ۶۷ سوره مائده را در مورد نصب امیرالمومنین علی (ع) خواند:
«ای پیامبر! آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ کن، اگر انجام ندادی، رسالت او را ابلاغ نکردی و خداوند تو را از مردمان حفظ خواهد کرد.»
همچنین پس از سخنان پیامبر هنوز مردم متفرق نشده بودند که جبرئیل نازل شد و این آیه را آورد:
«امروز دین شما را کامل ساخته و نعمتم را بر شما تمام کردم و به این که دین شما دین اسلام باشد، راضی شدم». (سوره مائده، آیه ۳) (۱).
دو چشمه‌ای که یادگار پیامبر (ص) و میراث ماندگار آن رسول خاتم تا دامنه قیامت است و خود او، پیروان و متمسکان به این دو را که نام “ثقلین” بر آنها نهاده است، ارج نهاده و سلامتشان را از “ضلالت”، تضمین کرده است.
آری….آری، حرف وپیغام «غدیر» این است:
«آب را از سرچشمه باید خورد، میوه را از شاخه باید چید، چهره را بی پرده باید دید».

آخرین مطالب

مردم مستعد دین هستند

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان فارس، استاد علیرضا حدائق مدیر بنیاد استان فارس در همایش سراسری مدیران بنیاد استان‌ها که

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *