جستجو

بیانیه پایانی سومین همایش ملی مهدویت و انقلاب اسلامی

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، بیانیه پایانی سومین همایش ملی مهدویت و انقلاب اسلامی توسط حجت الاسلام والمسلمین متوسل مدیر عامل بنیاد قرائت شد.

متن بیانیه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«بیانیه پایانی سومین همایش ملی مهدویت و انقلاب اسلامی»

بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین

با عرض تبریک به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی؛

یکی از اصیل ترین ریشه های انقلاب اسلامی اعتقاد به ظهور منجی در آخرالزمان و برچیدن بساط ظلم و گسترش عدالت در پرتو حکومت جهانی واحد است. در تفکر اسلامی، امام المسلمین در عهد غیبت، ولی فقیه عادل و جامع الشرایط است که رهبری امت را به نیابت از امام عصر(عج) بر عهده دارد.

فرهنگ انتظار در هزاره گذشته زمینه ساز تحولات اجتماعی و قیام های با شکوهی علیه بیدادگران بوده است. جهان امروز بیش از هر برهه دیگری نیازمند شناخت فرهنگ انتظار و کسب معرفت نسبت به جایگاه معنوی قائم آل محمد(ص) و ویژگی های جامعه توحیدی در دوران ظهور است.

بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) به عنوان یکی از مراکز فکری و فرهنگی و علمی برخاسته از انقلاب اسلامی خود را موظف می داند تا در ابعاد ملی و جهانی زمینه گسترش و تعلیم معارف مهدوی را فراهم آورد و ابعاد پیوند انقلاب اسلامی با فرهنگ انتظار را تبیین کند و شناخت نسل نو را نسبت به نقش اعتقاد به مهدویت افزایش دهد.

برگزاری اجلاس سراسری مهدویت و انقلاب اسلامی فرصتی است تا متفکران آگاه و پژوهشگران با نظریه پردازی و تحقیق و تالیف درباب برکات و آثار سازنده امام عصر(عج) روشنگری کنند. غنی کردن افکار عمومی در حوزه معارف مهدوی مستلزم تدوین یک نقشه راه و سیاستگذاری فرهنگی برای نشر فرهنگ انتظار است.

رایزنی با اهل علم و استادان حوزه و دانشگاه نشان می دهد که فرهنگ معارف مهدوی باید از پیش دبستانی تا عالی ترین سطوح علمی و دوره های دکتری و اجتهاد، باید متناسب با نیاز های علمی و فرهنگی جامعه در برنامه های آموزشی و تربیتی گنجانده شود و برای تعلیم معارف مهدوی دوره های آموزشی ویژه ای برای معلمان و استادان برگزار گردد. تعلیم و تربیت مهدوی پرتوی از تعلیم و تربیت اسلامی است که اگر به درستی مورد توجه قرار گیرد دستاورد های عظیمی از نشر فضائل و پرورش انسان های صالح به ارمغان می آورد.

فاجعه کشتار مردم غزه به دست سردمداران لیبرال دموکراسی نشان داد که نظام سرمایه داری عاری از عدالت و انسان دوستی و مبتنی بر توحش و تبعیض نژادی و ظلم است و فاقد اعتبار برای تمشیت امور بشریت می باشد. جهان معاصر نیازمند مصلحان یکتاپرستی است که در انتظار مصلح کل و معمار بزرگ جامعه توحیدی و امت واحد به سر می برند و کرامت همه انسان ها را به رسمیت می شناسند و بر مبنای مکتب انبیا برای سعادت انسان طرح و برنامه دارند.

جمهوری اسلامی ایران مصمم است با تمرکز بر مسئله مهدویت و ظهور قائم آل محمد(ص) حضرت مهدی موعود(عج) راه متفاوتی را در پیش روی انسان معاصر باز کند و راه درخشان انبیا را به پویندگان حقیقت نشان دهد و هر انسان خسته از مادی گرایی و استبداد و سرمایه داری و استکبار را به شاهراه توحید هدایت کند و آنان را در کنار انسان کامل و مهذب و مقرب به درگاه خداوند قرار دهد.

برای تعمیق و تعلیم معارف و فرهنگ مهدوی اتخاذ تدابیر ذیل مورد تایید است:

  1. برنامه های آموزشی و تربیتی با معارف مهدوی غنی تر شود و برای تحقق این حرکت لازم است کتب آموزشی در همه دوره های تحصیلی بازنگری شوند و با نوسازی برنامه آموزشی باب جدیدی در نظر به فرهنگ مهدویت باز شود.
  2. حوزه های علمیه و دانشگاه ها با کمک مراکز پژوهشی با برپایی اجلاس های ملی و بین المللی بالاخص در سطح جهان اسلام برای معرفی حکومت جهانی واحد و خصوصیات آن به رهبری قائم آل محمد(ص) و نقش فرهنگ انتظار در اصلاح امور همت گمارند.
  3. متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات و دست اندرکاران فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با استفاده از امکانات رسانه های جدید در نشر معارف مهدوی نوآوری و برنامه ریزی کنند و راه های تحریف افکار عمومی را سد کنند. امروزه جریان های استعماری و انحرافی از طریق فضای مجازی و سایر رسانه ها چهره مخدوشی از مهدویت نشان می دهند که مورد نقد اهل فن است. نمایان کردن چهره راستین مهدویت کار بزرگ روزگار ماست.
  4. نهاد های فرهنگ ساز و متولیان دستگاه هایی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و نهادهای فرهنگی مشابه با تشکیل «اتاق فکر مهدویت» راهبردها و راهکارهای مناسبی را برای انتشار معارف مهدوی تدوین و اجرا کنند. به نحوی که کودک و نوجوان و جوان ایرانی نسبت به امام زمان خود معرفت و شناخت کافی پیدا کند و سره را از ناسره تشخیص دهد و در دام منحرفان نیفتد.
  5. امامان جمعه و جماعت و عالمان دین بر مبنای رهنمود های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام سید علی خامنه ای متع الله المسلمین بطول بقائه در خطبه های نماز جمعه و در مجالس و محافل دینی با استفاده از آموزه های قرآن و عترت اهمیت مسئله اعتقاد به حضرت صاحب الامر را به مخاطبان تعلیم دهند و با روشنگری ذهن و ضمیر مردم را بیش از پیش با مهدویت آشنا کنند. پیوند آحاد امت اسلامی با امام عصر(عج) پشتوانه ای متین برای دستیابی به حیات طیبه قلمداد می شود.
  6. راه اندازی کرسی های نظریه پردازی در باب آخر الزمان و ظهور منجی و نقد نظریه های غیر معقول مثل نظریه پایان تاریخ و ایجاد نشکل های مهدی یاور و ترسیم رسالت منتظران مصلح و تبیین ویژگی های تمدن مهدوی و بیان جایگاه جوانان در حکومت جهانی واحد و تولید کتاب و نرم افزار با محتوای مهدویت از مهم ترین نیاز ها و ضرورت های فرهنگی عصر ما به شمار می آید و پرداختن به این امور از اهم وظایف نهادهای آموزشی و فرهنگی و تربیتی جامعه است و انتظار می رود که با هدایت شورای عالی انقلاب فرهنگی جامعه اسلامی شاهد تحولات و اقدامات سازنده ای در این امور باشد و نسل نو با وجوه مترقی و تمدن آفرین فرهنگ مهدوی آشنا تر شود.

در پایان از حمایت های رهبر معظم انقلاب اسلامی و کمک موثر نمایندگان معزز ولی فقیه در جایگاه روسای شورای سیاست گذاری بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) دراستانها در ساماندهی و تمشیت امور مهدویت قدردانی به عمل می آید و از دولت خدمتگذار درخواست می شود در سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی برای نشر فرهنگ مهدوی اولویت بیشتری قائل شود و با کمک به تشکل های مهدوی در خط ولایت فقیه بر غنای فرهنگ انتظار بیفزاید.  از مدیران ارشد استان فارس و مردم ولایت مدار این سامان موحد پرور که زحمت میزبانی سومین اجلاس مهدویت و انقلاب اسلامی را تقبل کردند سپاسگزاریم.

بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)

۱۵ بهمن ۱۴۰۲

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *