جستجو

سومین همایش ملی مهدویت و انقلاب اسلامی در شیراز برگزار شد

حجت الاسلام قرائتی ضمن انتقاد از مهجوریت قرآن کریم در جامعه، گفت: باید در کنار تجوید و قرائت، به تفسیر کلام وحی نیز بها داد بنابراین لازم است در سه ماه مبارکه رجب، شعبان و رمضان به صورت ویژه نهضتی برای تفسیر قرآن کریم شکل گیرد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان فارس، حضرت حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی رئیس هیئت امنای بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در سومین همایش ملی «مهدویت و انقلاب اسلامی» که امروز، ۱۵ بهمن ماه به میزبانی شهر شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: در این زمان گمشده ما چند چیز است، رهبری می خواهیم که خاطرمان تمام و کمال جمع باشد که می تواند کره زمین را اداره کند و آن ذخیره خداوند حضرت مهدی موعود(عج) است. یک قانون می خواهیم که بر اساس هوس و خیال نباشد و کاملا حق باشد و آن قرآن است، کتابی که دست نخورده و تحریف نشده است. پس امام زمان(عج) هست، قانون هم هست، حال یک آمادگی می خواهیم.

او اظهار داشت: حکومت اولیا بر اساس کتاب آسمانی است و این ولایت فقیه است و وقتی راجع به ولایت فقیه حرف می زنیم باید اول راجع به امام زمان(عج) حرف بزنیم.

عمر امام زمان(عج) در قرآن کریم بیان شده و آیه ای از سوره بقره داستان عزیر پیامبر را نقل می کند که سوار بر مرکب خود به اذن خداوند از دنیا رفت و بعد از ۱۰۰ سال دوباره زنده شد همچنین طعام و مابقی وسائل او هنوز تازه و سالم بود بنابراین امام زمان(عج) نیز می تواند با فرمان خداوند متعال تا چندین هزار سال زنده باشند.

حجت الاسلام قرائتی ماه‌های رجب، شعبان و رمضان را ماه قرآن کریم عنوان کرد و گفت: ۴۵ سال از انقلاب اسلامی در ایران می گذرد اما سهم قرآن داده نشده و به آن عمل نشده است چراکه باید در کنار تجوید و قرائت، به تفسیر کلام وحی نیز بها داد بنابراین لازم است در سه ماه مبارکه رجب، شعبان و رمضان به صورت ویژه نهضتی برای تفسیر قرآن کریم شکل گیرد. باید قرآن را جدی بگیریم، قرائت، تجوید مطلوب است اما باید به اصل قرآن بپردازیم.

وی در ادامه با تصریح اینکه باید به ماه رمضان توجه ویژه ای کرد، افزود: مبلغین باید با قرآن کریم آشنا شوند، حدود ۴۵ سال در تلویزیون برنامه اجرا می کنم اگر هرکتاب دیگر را جز قرآن کریم داشتم کم می آوردم.

این مفسر قرآن کریم با تاکید بر اینکه شب قدر زمان نزول قرآن کریم است، بیان کرد: متاسفانه در شب قدر که زمان نزول قرآن کریم است، آیات الهی مهجور بود و در آن لیالی نیز سهمی ندارد و شب قدر و دعای جوشن و دیگر اعمال توجه می شود از این رو باید تفسیر قرآن را مورد اهتمام قرار داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نظریه ولایت فقیه به زمان حضرت موسی(ع) بر می گردد، تاکید کرد: خداوند متعال در سوره مائده آیه ۴۴ می فرماید که « إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْرَاهَ فِیهَا هُدًى وَنُورٌ ۚ یَحْکُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ الَّذِینَ أَسْلَمُوا لِلَّذِینَ هَادُوا وَالرَّبَّانِیُّونَ وَالْأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ کِتَابِ اللَّهِ وَکَانُوا عَلَیْهِ شُهَدَاءَ ……. ما تورات را فرستادیم که در آن هدایت و روشنایی است و پیغمبرانی که تسلیم امر خدا هستند بدان کتاب بر یهودان حکم کنند و نیز خداشناسان و علمایی که مأمور نگهبانی (احکام) کتاب خدا هستند و بر (صدق) آن گواهی دادند.» بنابراین در این آیه شاهد هستیم که حکومت علما بر اساس کتاب آسمانی وجود دارد همچنین در زمان امروز ولایت فقیه، رونوشتی از امام زمان(عج) است که باید از این ولایت تبعیت کرد.

حجت الاسلام قرائتی تصریح کرد: در نظام آموزشی ما هرچقدر انسان با سواد تر می شود از دین فاصله بیشتر می گیرند از این رو باید ساختار مورد بررسی قرار گیرد و مبحث قرآن کریم به ویژه دیده شود همچنین از طلاب و روحانیت خواستاریم در تبلیغ و منبرهای خود حداقل تفسیر چند آیه از قرآن کریم را بیان کنند.

رئیس هیئت امنای بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با بیان اینکه آیات قرآن کریم حرف های نو دارد و پس از گذشت چند هزار سال از نزول آیات، در این روزگار معجزه محسوب می شود، تاکید کرد: باید در مساجد ما تفسیر قرآن کریم رواج پیدا کند و حدیث داریم که در زمان ظهور امام زمان(عج) در همه مناطق خیمه قرآنی راه اندازی خواهد شد. تجوید و حفظ کمال بوده و تدبر در قرآن کریم نیز واجب است از این رو باید تفسیر قرآن کریم از تشکیلات ملی و دولتی فراتر رفته و یک نهضت شکل گیرد. قرآن کریم را باید به روز معنا کرد، تمام قرآن کریم دارای نکته است، از هر آیه قرآن کریم باید نکاتی درس شود.

وی خاطرنشان کرد: جامعه ای ارزش دارد که روی پای خود بایستد، و این روی پا ایستادن نیاز به قرآن دارد، همچنین جامعه باید دارای حرکت هدفمند باشد، هدف آن نیز باید ارزشی باشد. هروقت جمهوری اسلامی روی پای خود ایستاد و پویا بود و گرفتار گرگ ها نشد جامعه زیبا می شود.

این مفسر قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود به نکاتی پیرامون آموزش قرآن کریم اشاره کرد.

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *