Notice: Undefined offset: -1 in /home/bonyadem/public_html/wp-includes/post-template.php on line 327
شیوه های مقابله با مهدویت - مهدویت فارس

شیوه های مقابله با مهدویت

ریشه‌دار بودن اعتقاد به مهدویت، موجب آمادگی مردم در اعصار و زمان‌های گوناگون برای پذیرش و تبعیت از ایشان بوده و هست. دشمنان اسلام همواره در ترس از حاکمیت اسلام و مهدویت به سر می‌برند. رشد اسلام‌خواهی در سال‌های اخیر، به‌خصوص از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون، باعث شده هجمه‌های مختلفی علیه اسلام، انجام شود. چرا که این موضوع، به آن‌ها این هشدار را می‌دهد که مردم در اروپا و غرب در حال مسلمان شدن بوده و این زنگ خطر را برای رؤسای غربی به صدا درآورده که باید از رشد اسلام و اسلام‌خواهی، جلوگیری کنند و بهترین راه آن، منفور کردن چهره‌ی اسلام در غرب است. لذا غرب برای مقابله با اسلام‌خواهی، شروع به فعالیت‌های مختلف کرده است.

از یک سو با ایجاد شبهات مختلف تلاش دارد اعتقاد به منجی را در وجود انسان‌ها سست کرده و از سوی دیگر، با استفاده از ابزار رسانه و ساختن فیلم‌های مختلف، چهره‌ای هولناک از حضرت مهدی(عج) ارائه نماید. برگزاری همایش‌ها و سخنرانی‌ها، از ابزارهای مهم مهدی‌ستیزان برای شبهه‌افکنی و وارونه جلوه دادن حقایق است. سخن‌پراکنی کشیشان بنیادگرای هزاره‌گرا[۱] مانند هال لیندسی[۲] و پت رابرتسون[۳] در داخل و خارج کلیسا و سخنرانی‌ها و برنامه‌های تلویزیونی وهابیون از این نوع است.

پت رابرتسون، در شبکه‌ی خود به نام «سخن‌پراکنی مسیحیان»[۴]، به تحلیل سخنان دولتمردان ایرانی و قصه‌ی نابودی اسرائیل با محوریت امام مهدی(عج) می‌پردازد و در آنجا سعی می‌کند خذولات ذهنی خود درباره‌ی نقش امام زمان(عج) در آشوب‌ها و هرج‌ومرج‌های خاورمیانه را برای بینندگان این شبکه تبیین کند.

در بخش تصویر، دشمنان، بیش‌ترین فعالیت را داشته‌اند؛ چرا که این بخش، اثرگذاری بیش‌تر و ماندگارتری دارد. بازی‌های رایانه‌ای در این بخش حضور پررنگی دارد. جهنم خلیج فارس، یکی از این بازی‌هاست که در همه جا حتی کشور آمریکا، با نام بازی «یا مهدی» شناخته می‌شود. در این بازی، فرد در هر مرحله، با کشتن افرادی که «الله اکبر» یا «یا مهدی» می‌گویند، مجوز ورود به مرحله‌ی بعد را می‌گیرد. به این ترتیب، بذر دشمنی با مهدویت در فکر و روان کودک و نوجوان کاشته می‌شود.

ساخت فیلم‌هایی با مضامین آخرالزمانی در غرب، روند رو به افزایشی یافته است و پیام تمام این فیلم‌ها، القای جوّ ناامنی و هراس و سپس احساس نیاز جدّی به یک منجی آن هم از نوع آمریکایی است که با تکیه بر فناوری‌های برتر می‌تواند با دشمنان جنگیده و آن‌ها را از میان بردارد. این فیلم‌ها از یک سو قدرت آمریکا و صهیونیست‌ها را به رخ کشیده و از سوی دیگر، جریان نجات‌بخشی مهدویت را نفی می‌کنند.

از شیوه‌های مقابله با موضوع مهدویت توسط دشمنان می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. انکار: یکی از اقدامات دشمنان، انکار مهدویت است. این انکار در شکل‌های مختلفی خود را نشان می‌دهد. یکی از آن‌ها این است که ولادت حضرت مهدی(عج) را زیر سؤال برده و آن را انکار می‌کنند و گاهی می‌کوشند این جریان را جریانی خرافی و پوچ قلمداد کرده و آن را یک جریان وارداتی معرفی ‌‌کنند که از سایر ادیان وارد اسلام شده است. در دایرهالمعارف بریتانیکا، در واژه‌ی «مهدی» و «اسلام و زرتشت» آمده است: اسلام، دینی نیست که در آن ظهوری انتظار برود و جایی برای مسیح نجات‌بخش در آن وجود ندارد و این همه، به طور تدریجی و شاید تحت تأثیر مسیحیت مطرح شده است و گاهی ادعا می‌کنند که این موضوع برای تسکین و درمان شکست‌های پی‌درپی و ناکامی‌های پیوسته علویان و شیعیان بوده است تا به آینده‌ای خیالی دلخوش شده و گرفتار سرخوردگی و دلسردی نشوند[۵].

این درحالی‌است که مهدویت، یک جریان اصیل اسلامی است که در آیات متعدد قرآن کریم و روایات فراوان در کتب شیعه و سنی به اثبات رسیده است و نیز ولادت امام مهدی(عج) با مدارک تاریخی و روایی بسیاری اثبات شده است[۶].

  1. تخریب: شگرد دیگر دشمن، حمله‌ی ناجوانمردانه‌ و ایجاد نفرت در مقابل جریان مهدوی، با ژست‌های علمی و خبری است. وقتی دشمنان از انکار مهدویت ناتوان می‌شوند، می‌کوشند با القاء مطالب نادرست و جعلی، عقیده‌ی مهدویت را سست کنند یا با ایجاد شک و تردید و تنفر در افراد به‌ویژه معتقدان به مهدویت این کار را دنبال می‌کنند. نمونه‌ی روشن آن، معرفی امام به عنوان عامل خونریزی و کشتار گسترده در عالم است، درحالی‌که مطابق روایات صحیح، حضرت، امام مهربانی و صلح بوده و همه‌ی مردم جهان را به حق و عدالت فرا خوانده و آرزوی آن‌ها را در مسیر رسیدن به یک زندگی ایده‌آل و آرمانی، عملی خواهند کرد.

نمونه‌ی دیگرِ تلاش دشمن، تحقیر و تمسخر است؛ مثلاً ادعا می‌کنند که شیعه معتقد است امام، سال‌هاست بدون آب و غذا در سرداب سامرا زندگی می‌کند! این درحالی‌است که در تمام کتاب‌های شیعه، هیچ اثری از این دروغ بزرگ نیست[۷].

البته باید توجه داشت که روش تخریب، پیش از این هم وجود داشته و مخالفان حق، پیامبر اکرم(ص) را با الفاظی مانند: شاعر، ساحر، مجنون، تحقیر می‌کردند[۸] تا به این وسیله، مردم را از ایمان آوردن به اسلام باز دارند. در دنیای امروز هم، پروژه‌ی اسلام‌هراسی و معرفی مسلمانان به عنوان تروریست[۹] در حال دنبال شدن است.

  1. تحریف: تحریف به معنای وارونه کردن و تغییر و تبدیل حقیقت است[۱۰]. مطالبی که اگر به حقیقت آن توجه کنیم، تبدیل به یک موتور متحرک جامعه می‌شود ولی وقتی دشمن روی آن کار کرد، معنای آن را عوض کرده و همین موتور حرکت‌دهنده را به یک داروی مخرّب و خواب‌آور تبدیل می‌کند[۱۱].

خداوند در قرآن کریم، یکی از راه­های دشمنیِ دشمنان را، تحریف واقعیات بیان می‌کند؛ آنجا که می‌فرماید: Nمِنَ الَّذِینَ هَادُوا یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ وَ یَقُولُونَ سَمِعْنَا وَ عَصَیْنَا وَ اسْمَعْ غَیْرَ مُسْمَعٍ وَ رَاعِنَا لَیّاً بِأَلْسِنَتِهِمْ وَ طَعْناً فِی الدِّینِ[۱۲]؛ گروهی از یهود، کلمات خدا را از جای خود تغییر داده و گویند فرمان خدا را شنیده و از آن سرپیچی کردیم و گویند کاش ناشنوا باشی (بشنو که هرگز نشنوی) (و از روی تمسخر گویند) ما را رعایت کن و گفتارشان زبان‌بازی و طعنه و تمسخر به دین است (تا به زبان خود، حقایق را برگردانده و در آیین خدا طعنه بزنند)».

دشمنان وقتی از تخریب مهدویت عاجز شوند، به تحریف آن روی می‌آورند تا از این رهگذر، آثار و برکات این عقیده‌ی مهم اسلامی را به آفات و آسیب‌ها تبدیل کنند. تفسیر غلط از واژه‌ی «انتظار» و روایات مربوط به قیام‌های قبل از ظهور[۱۳] و … نمونه‌های تحریف مهدی‌ستیزان است. مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «بنده سندی دیدم که در آن بزرگان و فرماندهان استعمار، توصیه می‌‌کنند که ما باید کاری کنیم که این عقیده به مهدویت به تدریج از بین مردم زائل شود. استعمارگران خارجی قضاوتشان این بود که تا وقتی عقیده به مهدویت در بین مردم رایج است، نمی‌توانیم این‌ها را درست در اختیار بگیریم. وقتی نتوانستند این عقیده را از مردم بگیرند، سعی می‌کنند آن را در ذهن مردم خراب کنند. خراب کردن این عقیده چگونه است؟ به این صورت که بگویند: خوب آقا می‌آید همه‌ی کارها را درست می‌کند. این، خراب کردن عقیده است. این، تبدیل کردن موتور متحرک، به یک چوب لای چرخ است. تبدیل یک داروی مقوّی به یک داروی مخدّر و خواب‌آور است»[۱۴].

  1. جایگزین‌سازی: یکی دیگر از روش‌های دشمنان برای مقابله با مهدویت، شخصیت‌پردازی و مدعی‌سازی و حمایت از مدعیان و فرقه‌هاست. آن‌ها می‌کوشند در مقابل هر حقیقتی، یک مدل دروغین به عنوان جایگزین معرفی کنند و مردم را به آن مشغول کرده به این وسیله از حقیقت، منحرف سازند. مثلاً عرفان‌های کاذب[۱۵] را مطرح می‌کنند یا در برابر جریان مهدویت به عنوان جریان نجات‌بخش اصیل و الهی، مسئله نجات‌بخشی را به غرب، به‌ویژه به آمریکا ارتباط داده و به جای موعود الهی، متکبران عالم را در چهره‌ی منجی معرفی می‌نمایند[۱۶]. یا در میان مسلمانان، مدعیان دروغین را عَلَم کرده و مورد حمایت قرار می‌دهند.

دشمن با تمام قدرت برای مقابله با مهدویت وارد شده و این القائات شیاطین امروزی است. منتظران باید بسیار مراقب باشند که به دام چنین شیادانی گرفتار نشوند و حق مسلّم آن است که همه‌ی شیعیان به توصیه‌ی امام زمان(عج)، در زمان غیبت توجه کرده و از ولی‌فقیه اطاعت نموده و فتوا و نظر ایشان برای آنان حجّت باشد.

[۱] طبق متن کتاب مقدس، مسیح دوباره آشکار شده، با غلبه بر ابلیس، ملکوت خدا را پدید خواهد آورد و به مدت ۱۰۰۰ سال حکم خواهد راند. (پیشگویی‌ها و آخرالزمان، جمعی از نویسندگان، ص۱۱۱).

[۲]  Hal Lindsey

[۳]  Pat Robertson

[۴] (Christian Broadcasting Network (CBN

[۵] نقل از بریتانیکا، ترجمه دکترین‌های مذاهب و اصول مذهبی آخرالزمان در مذاهب غرب، واژه‌ی «اسلام و زرتشت»، «مهدی»، مرتضی دهقان و بهروز علی‌زاده

[۶] ر.ک: معجم احادیث امام مهدی (عج)، ج۷، تألیف جمعی از مؤلفان

[۷] ر.ک: تاریخ عصر غیبت، ص۲۶۴

[۸] سوره یونس، آیه ۲؛ سوره قلم، آیه ۵۱؛ سوره صافات، آیه ۳۶

[۹] دروغ­های حقیقی – مستند: ایران، خطرناک­ترین ملت – مستند: ایرانیوم

[۱۰] لسان‌العرب، ج۹، ص۴۱

[۱۱] بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمه شعبان، ۲۵/۹/۷۶

[۱۲] سوره نساء، آیه ۴۶

[۱۳] مانند: دالایی لاما، اوشو، پائولوکوئیلیو.

[۱۴] بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اقشار مختلف مردم به مناسبت میلاد حضرت مهدی (عج)، ۲۵/۹/۷۶

[۱۵] امام مهدی (ع) در احادیث شیعه و سنّی، ص۹۲

[۱۶] مانند فیلم‌های: آرماگدون – روز استقلال

آخرین مطالب

همایش بزرگ مهدی یاوران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) فارس، همزمان با سالروز ولادت با سعادت قطب عالم امکان، حضرت بقیة الله الأعظم، امام زمان

مردم مستعد دین هستند

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان فارس، استاد علیرضا حدائق مدیر بنیاد استان فارس در همایش سراسری مدیران بنیاد استان‌ها که

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/bonyadem/public_html/wp-includes/functions.php on line 5309