جستجو

مراد از مدینه فاضله بعداز ظهور امام زمان (عج) چیست؟

مراد از «مدینه‌ی فاضله» این است که کل زمین، مانند شهری می‌شود که در آن به همه‌ی نیازهای طبیعی و معقول بشر، پاسخ داده خواهد شد و انسان به کرامت واقعی خود خواهد رسید. در آنجا، خبری از ظلم و بیدادگری، جهل و بی‌خبری، ناامنی و نگرانی و … نیست.

از دیدگاه شیعه، آینده بسیار روشن و مطلوب است. آرمان‌های گذشته و آینده‌ی بشر در عصر ظهور و استقرار دولت کریمه‌ی مهدوی محقق خواهد شد. تاریخ برای رسیدن به آن جامعه‌ی مطلوب و آرمانی در حرکت است. مدینه‌ی فاضله بدست مصلح موعود و با یاری و امدادهای الهی و یاوران حضرت، با حرکتی جدید و رو به تعالی و تکامل و بدون هیچ‌گونه عیب و نقصی به وجود خواهد آمد.این جامعه‌ی کمال‌گرا، براساس نظام امامت شکل گرفته و صالحان، نقش اساسی را در اداره‌ و کنترل امور در آن بدست دارند.

دولت مهدوی، سرتاسر این مدینه‌ی فاضله، یعنی از شرق تا غرب عالم را فرامی‌گیرد و آیین یکتاپرستی و توحید، همگانی می‌شود. معنویت و اخلاق در همه جا گسترش پیدا نموده، ولایت و امامت حضرت مهدی(عج)، مورد پذیرش بشریت قرار خواهد گرفت، عدالت و امنیت، کل جهان را فرا گرفته و ترس و ناامنی از بین می‌رود.

اگرچه خوبی‌ها، ارزش‌ها و صفات نیکو، چهره‌ی غالب مدینه‌ی فاضله است و مردم به دلیل رشد عقلانی و انسانی از روابط بسیار خوبی با یکدیگر بهره می‌برند، اما ممکن است افراد تبهکار هم پیدا شوند و با پیروی از هوای نفس گرفتار گناه گردند. اما مهم آن است که در مدینه‌ی فاضله، زشتیِ گناه، محرز بوده و مجرم و تبهکار، پیوسته احساس ناامنی کرده و درصورتی‌که به حقوق دیگران تجاوز کند، قطعاً به سزای اعمال خود می‌رسد. اما بیش‌تر مردم در آن جامعه، بر تمایلات و هوا و هوس خود غالب گشته و تفکر آن‌ها به کمال می‌رسد. چرا که در آن جامعه، قوانین حاکم بر آن و اجرای آن قوانین، به بهترین شکل ممکن انجام شده و این باعث رشد و کمال افراد می‌شود و مردم آن عصر، از نظر اخلاقی و معنوی و دینی و در همه‌ی ابعاد، رشدی بی‌نظیر را تجربه خواهند کرد.

رسول گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند: پروردگار جلّ جلاله مرا ندا داد و فرمود: ای محمد! … به وجود قائم(عج) شما، زمینم را به تسبیح و تنزیه و تهلیل و تکبیر و تمجید خویش آباد می‌سازم … و به واسطه‌ی او، بندگان و بلاد خویش را با دانش و علم زنده می‌سازم و به وجود او، گنجینه‌ها و اندوخته‌ها را به خواست خودم ظاهر می‌کنم و او را بر اسرار به اراده‌ی خویش، غالب می‌گردانم…[۱].

پس، بعد از ظهور امام عصر(عج) و استقرار دولت کریمه‌ی مهدوی، مدینه‌ی فاضله ایجاد خواهد شد؛ آرمان‌شهری که همه‌ی انسان‌های حق‌طلب، و همه‌ی انبیاء و اولیاء الهی در پی تحقق آن بوده و در آن وعده‌ی خداوند متعال مبنی بر تشکیل حکومت الهی در سطح جهان، محقق شده و نعمت‌های بیکران زمین آشکار، و برکات آسمان نازل و پیشرفت‌های خارق‌العاده‌ای در زمینه‌ی علم و صنعت و فناوری ایجاد خواهد شد.

[۱] اثبات‌الهداه، ج۲، صص ۴۳۳ – ۴۳۲، ب۹، ح۳۰۷

آخرین مطالب

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *