Notice: Undefined offset: -1 in /home/bonyadem/public_html/wp-includes/post-template.php on line 327
ویژگی های امام زمان (عج) - مهدویت فارس

ویژگی های امام زمان (عج)

امامان علیهم‎‌السلام، همه نور واحدند و صفات اخلاقی مشترکی دارند. اما گاه به تناسب شرایط زمانی، مکانی و … برخی از صفات امامان علیهم‎‌السلام، جلوه‌ی بیش‌تری پیدا می‌کند. صفات شمرده شده برای امام مهدی (عج) به سبب تشکیل حکومت جهانی، جلوه‌ی ملموس‌تری پیدا کرده است: اوست که دانش و عدالت را بر جهان می‌گستراند. عقل‌ها را کامل و مردم را از دنیازدگی جدا، و به کمالات حقیقی پیوند می‌دهد. در حکومت مهدوی است که جامعه، رنگ خدایی به خود گرفته و به قرآن و سنّت پیامبر (ص) و امامان علیهم‎‌السلام به طور کامل عمل می‌شود.

امام زمان (عج) وارث همه‌ی پیامبران و اولیای الهی است. از این‌رو دربردارنده‌ی مجموعه‌ی کاملی از فضایل اخلاقی است. در اینجا به برخی از ویژگی‌های اخلاقی امام مهدی (عج) که در احادیث برجسته شده، اشاره می‌کنیم.

۱-­ عبودیت و بندگی: از بزرگترین صفات انبیاء و اولیای الهی که در قرآن به آن توجه بسیار شده است، عبودیت و بندگی است. به طور که نامی از پیامبر برده نشده مگر اینکه او را عبد و بنده معرفی کرده است. امام مهدی (عج)، خاتم‌الأوصیاء است. در برابر خداوند بسیار فروتن بوده و در برابر عظمت الهی خاشع می‌باشد  و همواره بیم خدا در دل داشته و به مقام تقرّبی که در نزد خداوند دارد، هرگز مغرور نشده و در حکومت ایشان، به احدی ظلم نمی‌شود[۱].

۲- اخلاق محمدی: قرآن کریم، پیامبران و از جمله ابراهیم (ع) و حضرت محمد (ص) را به عنوان الگو و اسوه در همه‌ی شئون زندگی معرفی می‌کند: «وَ إِنَّکَ لَعَلى‌ خُلُقٍ عَظِیمٍ»[۲]:

«مهدی (عج) صاحب سکینه و وقار است … و همنام پیامبر (ص) و صاحب و دارنده‌ی خلق محمدی است»[۳].

امام علی (ع) روزی به امام حسین (ع) نگاهی کرده و فرمودند: «… خداوند از دودمان او، مردی همنام پیامبر (ص) به وجود می‌آورد که در خوی و سیرت مانند خودِ آن حضرت است. به هنگامی که مردم از همه جا غافل و حق از میان برود و ظلم، سراسر گیتی را فراگرفته باشد، ظهور کند … او زمین را پر از عدل کند هم‌چنان که پر از ظلم و ستم شده باشد»[۴].

۳- اهل جود و کرم: از ویژگی‌های اخلاقی امام مهدی (عج)، صفت جود و برخورد کریمانه با دیگران است. بخشنده بودن در عصر او، به عنوان یک فرهنگ در بین مردمان رواج می‌یابد. امام (ع) اهل بخشش است و بدون سخت‌گیری، نیاز و خواسته‌ی دیگران را برآورده می‌سازد. او نسبت به کارگزاران خویش، سخت‌گیر و با مستمندان بسیار دل‌رحم (رحیم) و مهربان است[۵].

۴- دانش گسترده: امام علی (ع) درباره‌ی ایشان می‌فرمایند: «هُوَ أَکْثَرُکُمْ عِلْماً[۶]؛ او دانشمندترینِ شماست».

۵- اهل جود و کرم: از امام صادق (ع) نقل شده است: «فَوَ اَللَّهِ مَا لِبَاسُهُ إِلاَّ اَلْغَلِیظُ وَ لاَ طَعَامُهُ إِلاَّ اَلْجَشِبُ[۷]؛ به خدا سوگند! لباس او جز پارچه‌ای زبر و خشن و غذای او، جز غذای ساده نیست».

۶- عدالت‌‌گستری: امیرالمؤمنین علی (ع) می‌فرمایند: «یَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً؛ امام مهدی (ع) جهان را از عدالت پر می‌سازد»[۸] و نیز از امام باقر (ع) نقل شده است: «او در بین مردم به عدالت رفتار می‌کند؛ چه نیکوکار باشند و چه بدکار»[۹].

[۱] خورشید مغرب، به نقل از المهدی الموعود، ح۲۸۰/۱

[۲] سوره قلم، آیه ۴

[۳] خورشید مغرب، به نقل از المهدی الموعود، ح۲۸۰/۱

[۴] بحارالأنوار، ج۵۱، باب۴، ح۱۱۹

[۵] خورشید مغرب، ۳۰

[۶] منتخب‌الأثر، ص۳۰۹

[۷] بشاره المصطفی، ص۲۰۷

[۸] اصول کافی، کلینی، ج۱، ص۳۳۸

[۹] منتخب‌الأثر، ص۳۱۰

آخرین مطالب

همایش بزرگ مهدی یاوران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) فارس، همزمان با سالروز ولادت با سعادت قطب عالم امکان، حضرت بقیة الله الأعظم، امام زمان

مردم مستعد دین هستند

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان فارس، استاد علیرضا حدائق مدیر بنیاد استان فارس در همایش سراسری مدیران بنیاد استان‌ها که

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *