جستجو

نگاه عدالت‌خواهی مهدوی مردم ایران انقلاب اسلامی را رقم زد

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) فارس گفت: انقلاب اسلامی و مهدویت اثرات متقابل بر یکدیگر دارند چراکه انقلاب اسلامی با نگاه عدالت‌خواهی مهدوی شکل گرفت و شعارهای مردم در زمان تظاهرات گواه این موضوع است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان فارس، استاد حاج شیخ علیرضا حدائق مدیر بنیاد استان فارس در پیش همایش علمی سومین همایش ملی «مهدویت و انقلاب اسلامی» ویژه پرسنل آموزش و پرورش ناحیه چهار شیراز اظهار داشت: خداوند متعال در آیه 41 سوره مبارکه حج به امکاناتی که به انسان بخشیده است می پردازد و می فرماید که « الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ» همان كسان كه اگر در زمين مكانتشان دهيم نماز مى‌گزارند و زكات مى‌دهند و امر به معروف و نهى از منكر مى‌كنند و سرانجام همه كارها با خداست.

وی افزود: هر چقدر بر مقام، علم، ثروت و… انسان افزوده تر می شود باید به تناسب فرصت‌ها و امکانات خود پاسخگویی خداوند متعال باشد لذا تمام مردم در روز قیامت با نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر می درخشند.

حجت الاسلام حدائق با بیان اینکه «تمکن» هر انسانی با انسان دیگر متفاوت است در قیامت نسبت به تکمن ها محاسبه اعمال انجام خواهد شد، گفت: متعال سلامتی و امکانات و ثروت همه متعلق آفریدگار است بنابراین در وهله اول انسان رسالت دارد تا در برابر سجده کنیم.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه امروزه بخش اعظمی از آسیب‌های جامعه ناشی از بی تقوایی است، تصریح کرد: انسان متدین واقعی ظلم، گران فروشی، احتکار و دیگر منکرات را انجام نمی‌دهد از این رو اگر تقوا در جامعه رواج پیدا کرد اکثر مشکلات رفع خواهد شد.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) فارس ادامه داد: لحظات در گذر است و عملکرد ما لحظه به لحظه به محضر امام زمان(عج) و پروردگار عالم می رسد.

وی نقش تربیت در تعلیم را مورد توجه قرار داد و در ادامه گفت: خداوند متعال در 3 بخش قرآن کریم تربیت را مقدم بر تعلیم مقدم کرده است و امروز اگر شاهد رفتار غیر اخلاقی برخی از تحصیل کرده ها هستیم، دلیل آن را می توان عدم توجه به مقوله پرورش در کنار آموزش دانست.

حجت الاسلام حدائق با بیان اینکه معلمان و فرهنگیان وظیفه سنگینی در جامعه بر دوش دارند، تاکید کرد: طبق آیات قرآن کریم، تربیت در اولویت اول قرار دارد و سپس باید به آموزش پرداخت از این رو تلاش اولیه معلمان باید تربیت نفس باشد چراکه اگر معلمی دانش آموز را با حقیقت و خدا آشنا کرد، در دنیا و آخرت سعادتمند خواهد شد و امام خمینی(ره) می فرماید که آسیب‌های امروز، از علم بی تهذیب است.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: ارزش انسان ها به تقوا است بنابراین تلاش ما باید نخست در راه خودسازی باشد و سپس در خدمت خانواده و جامعه بود؛ تقوا اگر شکل گرفت جامعه موفقی خواهد بود و اگر در مسائل اقتصادی، اجتماعی و… ضربه خوردیم به دلیل بی تقوایی است.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) فارس با تاکید بر اینکه نگاه قرآن کریم را باید نسبت به آینده مدنظر قرار داد، اضافه کرد: در زمان معاصر دو نگاه متفاوت نسبت به آینده داریم که نخستین آن دیدگاه نا امیدی و در ماندگی بوده و بعضی از افراد نسبت به آینده ناامید هستند که دلایل آن متفاوت است.

این استاد اخلاق با بیان اینکه گاهی اوقات انسان ها نسبت به آینده ای که نیامده، ناامید هستند و و ظایف حال خود را مورد غفلت قرار می دهند، خاطرنشان کرد: درصورتی که خداوند متعال درصورتی که باید فکر حال بود تا وظایف امروز را انجام داد.

حجت الاسلام حدائق با بیان اینکه تحولات اخیر غزه و آغاز عملیات طوفان الاقصی دارای دو وجه است ، گفت: نخستین وجه تحولات غرب آسیا، ظلم رژیم اشغالگر قدس بوده که روزانه انسان های بی گناهی را به شهادت می رسانند اما در طرفی دیگر آگاهی مردم جهان از چهره پلید این رژیم جعلی است و در شهر و کوچه اروپا و آمریکا صدها هزار انسان آزادی خواه بر علیه این عملکرد ضد بشری راهپیمایی می کنند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به لزوم آگاهی مردم در عصر معاصر، تاکید کرد: هزینه آگاهی امت اسلام به خواب رفته، بالا رفتن سر مبارک سید الشهدا(ع) بر بالای نیزه است اما امت اسلام بیدار شد؛ گاهی اوقات این خفتگی آنقدر عمیق می شود که باید هزینه سنگینی برای آن پرداخت شود و اکنون مشاهده می کنیم که با شهادت کودکان و مردم بی گناه فلسطینی، نگاه دنیا به چهره رژیم صهیونیستی واقع بینانه شد.

بنابه گفته حجت الاسلام حدائق، رخدادهایی همچون کشتار مردم مظلوم فلسطین زمینه هایی است که باید رخ دهد تا بشریت به این اعتقاد برسد که عدالت گستری رمز سعادت انسان ها بوده و ظلم آفتی برای بشیریت است.

وی دومین نگاه مردم به آینده را دیدگاه توحیدی عنوان کرد و ادامه داد: امید، نشاط و تلاش در نگاه توحیدی نسبت به آینده وجود دارد و قرآن کریم می فرماید که آینده به بندگان خوب ما تعلق خواهد داشت.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان فارس تصریح کرد: قدرت های ظالم در برهه ای از تاریخ آمدند و یکی پس از دیگری رو به نابودی رفتند و قضاوت ها در خصوص آن ها کاملا مشخص است لذا اکنون ما در این مقاطع زمانی باید ایمان قوی تری نسبت به گذشتگان داشته باشم و شاهد تحقق وعده خداوند سبحان که در قرآن کریم ذکر شده، هستیم.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دنیا به دست بندگان صالح خداوند متعال مدیریت خواهد شد، خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن کریم می فرماید زمین را در اختیار بندگان صالح قرار داد بنابراین باید صالحان در دنیا تلاش کنند؛ برخی ها با تصور غلط بیان می کنند که دین از سیاست جد است اما تمام انبیاء برای آباد کردن دنیا مبعوث شدند و یک حدث معتبر و آیه قرآن را نمی توانید نام ببرید که امروز با اصول عقلی و اخلاقی و رفتاری در جامعه بشری سازگاری نداشته باشد.

این استاد اخلاق، عدم عمل به باورها و اعتقادات را آفت امروز دانست و بیان کرد: قرآن کریم عباد صالح را حاکمان آینده زمین معرفی کرده که ابتدا باید بندگان صالح بندگی کنند و سپس خدمت گزار مردم باشد چراکه اعتقاد و عمل در اسلام ملزوم یکدگیر هستند.

وی رسالت پیامبران و امامان را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: در زمان پیامبران الهی به ویژه پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع) بشیریت آماده نبود اما اکنون دنیا به سمت تقاضای عدالت می رود چراکه در ظلم ها مردم قدر عدالت را می دانند همچنین باید جستوجوگری بشریت برای عدالت احیا شود.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) فارس تصریح کرد: انقلاب اسلامی و مهدویت اثرات متقابل بر یکدیگر دارند چراکه انقلاب اسلامی با نگاه عدالت‌خواهی مهدوی شکل گرفت و شعارهای مردم در زمان تظاهرات گواه این موضوع است.

این استاد حوزه علمیه اثر انقلاب بر مهدویت را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: قبل از انقلاب اسلامی نگاه های انحرافی در جامعه به مهدویت وجود داشت و افراد متدین آن دوران صرفا با انفعال، منتظر ظهور امام زمان(عج) برای اصلاح امور بودند و انتظار به مجلس دعای ندبه و اینگونه فعالیت‌های حداقلی ختم می‌شد.

حجت الاسلام حدائق با اشاره به دیدگاه اشتباه برخی از افراد نسبت به مقوله حکومت اسلامی قبل از مهدویت، گفت: برخی از افراد با کج فهمی روایتی که در در سلسله سند آن علما خدشه وارد کردند مبنی بر اینکه «هر پرچمی که قبل از ظهور برافراشته شود، طاغوت است» را مطرح می کنند که این موضوع با قرآن کریم و روایات صحیح اهل بیت(ع) سازگاری ندارد.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) فارس در پایان سخنان خود اظهار داشت: آثار مهدویت بر انقلاب اسلامی حضور مردم در صحنه و انقلاب بر مهدویت احیای وظیفه شناسی مردم ایران نسبت به مقوله مهدویت است لذا همه آحاد مردم نسبت به زمینه سازی برای ایجاد دولت کریمه مسئول هستند و با وقوع انقلاب اسلامی این حس وظیفه شناسی مردم نسبت به امر انتظار و مهدویت احیا شد.

انتهای پیام/

 

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *